Ni som läst inlägget från söndagsutflykten till Sentosa, vet att det finns olika sätt att ta sig dit och ett av de sätten är att ta den boardwalk som sammanbinder den lilla ön Sentosa med den lite större "moderön" Singapore.
Den här boardwalken är väldigt speciell, det är alltså en slags träbro, cirka 700 meter lång som inte bara innefattar fem restauranger och ett par affärer (varav naturligtvis en är en sådan där fylld av diverse souvenirer), utan även fem olika "theme gardens". Jodå, man kan inrymma mycket på 700 meter! (Bland annat runt 40 000 växter så det ska vara lite grönt och fint på vägen ut)
Den här vägen öppnades i januari 2011 och om man tycker det är långt att gå så finns det 10 stycken rullband som man kan ta i båda riktningarna. Nu är det ju dock så, att om man skulle välja att vandra mot Sentosa efter midnatt och innan klockan slår 7, så får man vackert promenera, för då är rullbanden avslagna!
Den här vägen är planerad för att det ska kunna passera 8000 människor/timme i varje riktning, och eftersom man under förra året hade cirka 20 miljoner besökare här ute kanske det behövs...
Men det finns ju alternativ, det går att ta sig ut via linbana, eller Sentosa Express, som är pastellfärgade monorail-tåg som går hela tiden med jämna mellanrum.
Och naturligtvis kan man ta bron för biltrafik, så lite kan man ju fundera på hur nödvändig gångbron var egentligen...helt gratis kan den ju inte ha varit att bygga utan den har säkert kostat sina modiga kronor. Enligt wikipedia så skulle kalaset gått på ungefär 350 miljoner sek, men det får ni ta med en nypa salt.
Nu skulle man ju kunna tro att det här med att ta boardwalken till Sentosa skulle vara en lugn och skön upplevelse, men jag vet inte riktigt hur det är med det... Man är ju liksom aldrig riktigt ensam och skulle man mot förmodan vara det, är det ingen större risk att det skulle behöva bli tyst, för utefter hela vägen sitter det högtalare ur vilka det strömmar musik, allt för att man inte ska känna sig ensam och övergiven...
De där 700 m verkar rätt enkla att ta sig fram på. Rullband, restauranger osv.
SvaraRaderaDet ser nästan ut som en flygplats tycker jag.
Jag har fått en känsla av att man i asiatiska länder alltid har mycket folk omkring sig.
Ja, just i Singapore är det ju rätt många som trängs på en liten yta så det kan vara svårt att hitta "en lugn vrå".
RaderaHäftigt!
SvaraRaderaKram!
Visst är det!
RaderaIntressant! Har inte hört talas om detta tidigare. Verkar väldigt modernt.
SvaraRaderaJa, det mesta som inte håller modern klass löper stor risk att jämnas med marken här.
RaderaSpännande läsning!!!! Ha det riktigt gott. Kram/Annelie
SvaraRaderaI alla fall är det väl lite annorlunda.
RaderaSom jag brukar säga sedan jag började läsa din blogg, det som finns det finns i Singapore.
SvaraRaderaEn träbro måste kräva rätt mycket underhåll kan jag anta, men så länge resurser finns så varför inte. Trär är ju både vackrare och vänligare mot användaren än betong och stål.
Inte nog med det, den här gången har de till och med - hör och häpna - byggt med återanvänt material!
RaderaDe är väldigt påhittiga i Singapore!
SvaraRaderaJa, frågan är om det inte borde vara alla arkitekters dröm, att få arbeta i Singapore...
RaderaAlltså det måste vara en himla bred bro när den rymmer allt det där. Annorlunda är den iaf. Å jag gillar iden faktiskt. Kul med dina reportage från Singapore. Allt är liksom liiiiiiite större än här på hemmaplan;-)
SvaraRaderaJo, det enda som inte är större, skulle väl i så fall vara utrymmet...;)
Radera