torsdag 23 juni 2011

Igelkottens elegans

"Alla lyckliga familjer liknar varandra, varje olycklig familj är olycklig på sitt eget vis". Denna mening ur Tolstojs Anna Karenina har en avgörande betydelse för utvecklingen i Maruiel Barberys bok Igelkottens elegans.

Eftersom jag har bestämt mig för att sluta krångla med min "boktips-sida" så tänkte jag att ni ska få min uppfattning om min senast lästa bok här, och detta råkar vara just "Barberys igelkott".

Det är en härlig bok som handlar om två mycket olika, men ändå lika personer. Den ena är Renée portvakt i en välbärgad del av Paris och den andra är 12-åriga Paloma som bor i just det huset och som bestämt att ta livet av sig på sin 13.årsdag.  Båda spelar ett spel, där de försöker undvika att visa vilka dom egentligen är. De båda kvinnorna känner inte varandra, men deras vägar korsas och de kommer att inse att de har mycket gemensamt.

Det är en bok, skriven i dagboksform med mycket tankar och funderingar. Man får som läsare möta de olika människorna i huset sedda ur Renées och Palomas synvinklar, många gånger på ett sätt som får en att sitta och småle. Jag lärde mig tycka mycket om de båda huvudpersonerna, var och en på sitt sätt.

Boken är annorlunda och välskriven med ett vackert språk. Jag tyckte om den, och kan varmt rekommendera den för några lata sommardagar!


 Ha en riktigt bra midsommar allihop!

11 kommentarer:

  1. Kul du hittade till mig - nu kikar jag runt här!

    SvaraRadera
  2. Hej!
    Härlig blogg du har!
    Tack för boktipset. Jag "slukar" böcker i rasande fart nu på sommaren.

    Ha det gott!

    SvaraRadera
  3. Tack för en trevlig blogg och ha du en supertrevlig midsommar...förresten vad äter man i Singapore på midsommar det skulle vara kul att veta eller blir det sill och leksandsknäcke från IKEA=) / Kram Monica

    SvaraRadera
  4. Har oxå en boktipssida... men glömmer att uppdatera den. ;o(
    Läser varje dag så det blir en hel del böcker på en månad. Köper böcker på loppis och säljer dom vidare eller ger bort dom. Har inte svårt att skiljas från dom... ;o))
    Just nu "tuggar" jag på Kay Pollaks "att välja Glädje", och den tuggar man faktist på... För jag går tillbaks och läser om och läser om och läser om... Han säger så många kloka saker. Och det här är en bok jag kommer att behålla. *ler*

    Här har vi haft regnigt väder idag, men dom har lovat bättre till imorgon. Jag bryr mej inte om ifall det regnar småspik ;o) men tycker synd om dom som planerat att fira helg om det regnar.
    Själv ska jag bara ligga i soffan och spotta i taket. Njuta av lata dagar och kanske påta lite på gården. Har flängt runt så mycket den senaste veckan att nu vill jag bara ha lugn och ro.

    Önskar dej en trevlig midsommar!!

    SvaraRadera
  5. My myself an I / ting och tankar: jättekul att ni hittat hit, och ändå roligare att ni gillade det ni hittade!
    Monica: ha en jättebra midsommar du med! Nu är vi ju här hemma i Sverige på midsommar, men om vi hade varit kvar i Singapore hade säkert Ikea fått besök!
    Det lät som en intressant bok, får sätta upp den på min "läslista" Ha en riktigt härlig och lat midsommar!

    SvaraRadera
  6. Tack för boktipset. Det blir ju att man läser en och annan bok,nu på sommaren. Så..tack för tipset.
    Ha nu en underbar midsommarafton.
    Kram på dig!

    SvaraRadera
  7. Bra bokval Marina. Glad Midsommar önskar jag dig/mvh Susanna

    SvaraRadera
  8. Ha det så härligt hemma i Sverige!
    Kram!

    SvaraRadera
  9. Jag tyckte också mycket om den boken! Förutom slutet.

    SvaraRadera
  10. Detsamma till er allihop - eller närmare bestämt: Hoppas ni alla hade en bra misommar!!

    Eva: Det ska jag ha, och nu har ju sommarvädret kommit också!

    Nilla: ja, lite så var det ju...

    SvaraRadera