måndag 13 juni 2011

Lyckliga poliser - finns dom?

Med tanke på alla deckare/kriminalromaner som skrivs idag, kan man faktiskt fundera över om dom verkligen existerar, glada och harmoniska poliser. Frågan är, om det är så, att nästan alla poliser har trassliga familjeförhållanden, alkoholproblem, oförstående kollegor och har ett brinnande intresserade för klassisk musik.

Jag tycker om deckare och läser dom gärna. Eller om det kanske handlar mer om kriminalromaner än deckare. Jag funderade lite över vad som egentligen är skillnaden, så jag kollade upp det, och så här säger NE om kriminalromaner:

"kriminalroman, dels detsamma som detektivroman, dels benämning på fiktionsprosa som behandlar brott och brottslingar med tyngdpunkt på psykologiska och sociala faktorer och motiv. Personskildringen är där av större betydelse än vad som är fallet i detektivromaner, där gåtan och mysteriet är det primära."

Så nu vet ni det! Hur som helst så tycker jag att det är lite synd att det har blivit så mycket fokus på någon stackars utarbetad polis, så jag funderar allvarligt på att skriva en alternativ variant...

Huvudpersonen i min deckare ska vara en lycklig polis utan alkoholproblem som aldrig suckar, lever i en lycklig och harmonisk familj och är begåvad med trevliga arbetskamrater. Han ska dessutom lösa ett oblodigt mord i ett mystiskt fallfärdigt hus i skogen utan att några kroppsdelar kommer i kuvert med posten!

Problemet är väl bara att ingen kommer att vara intresserad av att läsa något sådant, men ändå...


8 kommentarer:

  1. Hahaha...nä...förmodligen inte. Full,arg och odräglig. Ja..DÅ läser folk.
    Ju odrägligare desto mer spännande :)
    Kram på dig!

    SvaraRadera
  2. frågan är ju, blir de poliser för att de är odrägliga, otrevliga med alkoholproblem, eller blir de sådana av att vara poliser...?

    SvaraRadera
  3. Jag kan bara hålla med dig...dom ser lite ovårdade ut poliserna...ser mest deckare på tv...lite läslat just nu...bloggandet har tagit över för mig.
    Ett roligt forum plus fotograferandet förståss.
    Men du en bra idè att skriva en annorlund deckare...lycka till.

    Tjingeling.

    SvaraRadera
  4. Jag tycker det låter fantastiskt! Slogs faktiskt av den tanken idag, alla poliser i romaner är antingen skilda eller på väg att skiljas. Jag är en sucker för lyckliga böcker också, så din bok skulle jag läsa minsann!

    SvaraRadera
  5. Du tänker på Harry Hole eller Harry Bosch - Harry verkar vara ett populärt namn. Man kanske måste vara alkoholiserad för att orka leta efter döingar....
    Ser fram emot din lyckliga polis som löser mord utan blod! S

    SvaraRadera
  6. Camilla: Jovisst verkar det vara så, frågan är varför...

    Den ofrivilliga bloggaren: Det tål att funderas på!

    Rantamor: Det där "lycka tillet" kan behövas!

    Trillingnöten: Jag lovar att tala om när den är klar, kan väl kanske ta lite tid, men den som väntar på något gott...

    Susanna: Jag lovar att min lycklige polis ska få ett annat namn!

    SvaraRadera
  7. Oblodiga mord kan nog vara väls så spännande som de blodiga.

    SvaraRadera
  8. Ja, ibland kan det kanske till och med vara mer spännande!

    SvaraRadera