måndag 10 juni 2013

Mannen som glömde sin fru

John O´Farrell heter författaren bakom boken "Mannen som glömde sin fru". Och precis som titeln skvallrar om handlar det om en man som glömmer sin fru. Och han glömmer inte bara sin fru, utan han glömmer allt.

Sittandes på ett av Londons tunnelbanetåg upptäcker bokens huvudperson Vaughan att han inte vet vem han är, vart han kommer ifrån eller vart han är på väg. Han har glömt allt! Efter att ha lyckats ta sig till ett sjukhus där han får stanna kvar, börjar detektivarbetet för att ta reda på vem han är.

Det är en dråplig bok med många poänger. Det är ju inte alldeles enkelt att bli störtförälskad i personen som man håller på att avsluta en bitter skilsmässa med, eller att bli pappa på nytt åt sina barn.

Perfekt sommarläsning, en lättläst bok att småle åt men som inte lämnar några större spår efter sig. Däremot läste jag för många år sedan boken "Det bästa av två världar" av samme författare och det är absolut en bok jag rekommenderar varmt! Speciellt om man befinner sig mitt uppe i åren med småbarn (eller i har upplevt de åren och har dem i färskt minne)

Men som sagt, en mysig bok som är klart läsvärd!

10 kommentarer:

  1. Boken låter "skön" som sommarläsning eller när man inte orkar gå djupare än så. Tänk om man plötsligt glömde allting och fick återuppleva allt det man har med nya ögon? Spännande. Säkert skulle man se helt annorlunda på sin tillvaro än tidigare. Dvs. om man kom ihåg sitt tidigare liv:)

    Tack för tipset!

    SvaraRadera
  2. Titeln låter sannerligen som något jag vill läsa. Tänk vilken fruktansvärd upplevelse att plötsligt glömma allt! Ska lägga den till min "Att läsa lista"! Just nu slukar jag många böcker, lyssnar på dem under promenader, trädgårdsarbete, bilkörning etc. Då blir det många böcker per vecka!
    Tack för tipset! Kram Kim :-)

    SvaraRadera
  3. Hihi så dråpligt... tack för lästipsen.
    Varm kram

    SvaraRadera
  4. Låter som en kanonbok. Tack för tipset!
    Kram!

    SvaraRadera
  5. jag kikade på den boken i butiken igår faktiskt, men köpte den inte. Det bästa av två världar har jag också läst och den är ju så himla rolig! Särskilt när han råkar stöta på sitt egen barn i parken! Haha!

    SvaraRadera
  6. Alltid roligt med boktips! Jag har läst något liknande tidigare, fast dokumentärt om olika typer av hjärnskador som kan yttra sig på de mest otroliga sätt.

    SvaraRadera
  7. Låter spännande, dock kan jag ej läsa "hehe", skämt åt sido, jag är film människa =). Härlig blogg, hoppas du får en bra dag. kram

    SvaraRadera
  8. Jag har läst boken och tyckte som du. Tack för det andra tipset.

    SvaraRadera