torsdag 3 april 2014

Du gamla, du fria

Det är numer inte bara titeln på den svenska nationalsången, det är även titeln på Liza Marklunds nionde roman om journalisten Annika Bengtzon.

I den här boken är det inte något begånget brott som ska lösas av huvudpersonen. Visserligen sker det mord i Stockholmsregionen även den här gången, men det är inte där fokus ligger. Nej, här är det Annika Bengtzons man (vilken hon numer återigen lever tillsammans med) som blir en av gisslan tillsammans med övriga deltagare från Europa vid en rekognoseringsresa vid Somlias gräns.

Om man läser baksidetexten så ska "Annika dras in i ett våldsamt kidnappningsdrama som skakar både Europa och östafrika". Det låter ju lovande, men på något vis blir det till största delen ett drama sett från Annikas hus där hon tillsammans med makens arbetskamrat väntar och gråter och gråter lite till och spyr lite.... Och om det var tänkt att morden som sker i Stockholm skulle bli någon slags parallellhandling så känns det som om det inte lyckades speciellt bra.

Det är en helt ok bok som inte lämnar några djupare spår, men som duger gott som "hängmatteläsning". Jag vet att jag tyckte om de första böckerna om Annika Bengtzon som kom ut, men nu kan jag nog säga att det känns som om det räcker nu...


20 kommentarer:

  1. Jag har inte läst något av Liza Marklund men tittade för en tid sedan på TV 4 när de började sända kriminaldramaserien "Annika Bengtzon" baserad på Marklunds romaner. Jag tittade på första avsnittet, sedan blev det inte mera. För mig var det en obegriplig smörja. Vad det nu beror på. På mig, på boken, på en usel TV-produktion? Ja, säg det. De tappade i a f två tittare och inte lockades jag till att börja läsa Liza Marklund.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag tror jag har sett någon av hennes böcker som filmatiserats och har för mig att den "var sådär", ingen höjdare, men ok.

      Radera
  2. Jag är inte heller någon Liza läsare. Det har blivit en bok sedan blev det inga mer. Tack iallafall för bokrapporten.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det kan ju vara bra att veta att du inte behöver läsa någon mer heller ;)

      Radera
  3. Svarar på din fråga här hos dig.
    Annelie (Fullblodsekologen) skrev att vissa deodoranter har något som kallas alum - det lär Thaistenen också ha, men jag tror ändå att denna sten är väldigt mycket bättre än många andra deodoranter. Att använda de som innehåller aluminium tror jag inte alls är bra. Alum är inte samma sak som aluminium om jag förstått det hela rätt.
    Thaistenen finns hos hälsokostaffärer men också via nätet. Du kan "googla" Thai deodorant så hittar du olika alternativ. Hoppas det var litet svar i alla fall. :)

    SvaraRadera
  4. Efter den boken är det bara en bok kvar, sista i Annika-serien. Har aldrig varit riktigt förtjust i denna bokserie men ändå så har jag läst alla böcker..........ibland har man minsan konstigheter för sig som man inte ens förstår själv.
    På tal om deo, har du provat att beställa från amerikanska iHerb? Vet inte hur mycket koll tullen/posten i Singapor har. iHerb har väldigt mycket ekologiska produkter till kanonpriser.
    Ha det fint därbora!!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det ska jag absolut kolla upp - tack så mycket för tipset!
      När det gäller böckerna har jag gjort likadant med såväl Marklunds som Läckbergs. varje gång jag har läst en bok tänker jag att det blir den sista jag läser, men det slutar med att jag läser nästa också...

      Radera
  5. Håller fullkomligt med dig. Den här boken fick mig faktiskt bara att gäspa.

    SvaraRadera
  6. Jag har fortfarande inte läst nagon av hennes böcker... maste nog sätta fart nu!
    Kramar

    SvaraRadera
  7. Jag har exakt samma känsla som du. Jag har läst alla hennes böcker. Det började riktigt bra. Hade hon skickat in denna bok som okänd författare hade den aldrig blivit antagen. Vi på SolBo Förlag hade gett tummen ner. :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Precis så k'änner jag också. hade det här varit den första hade det troligen kommit i ett annat läge.

      Radera
  8. Den har jag läst. Så som alla andra hennes böcker.
    Jag älskar dom. Lättlästa och man kommer in i dom på en gång.
    Kram!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är det som är så härligt med böcker och filmer, att man tycker så olika.

      Radera
  9. Jag orkade bara med de första fyra, sen tröttnade jag.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag har läst ytterligare några, men nu är det tveksamt om det blir fler...

      Radera
  10. Ja, en historia kan faktiskt bli för mjölkad… :-/
    sv:
    Hahahaha Ja, kanske när du minst anar det får du en fråga om just det ordet… ;-)

    Ha en riktigt bra helg!!! :-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Fast jag antar att det är som med det mesta, det är svårt att sluta när man är på topp!

      Radera