tisdag 25 november 2014

Tracks

Jag hade aldrig hört talas om filmen "Tracks" som uppenbarligen hade premiär under året, än mindre om boken som filmen bygger på. Jag fick tipset av ena dottern och efter att ha läst den kan jag bara säga att det var ett fantastiskt bra tips!

Boken är skriven av "the Camel Lady", det vill säga Robyn Davidson, en kvinna som 27 år gammal vandrade genom den Australiensiska öknen, från Alice Springs till den Indiska oceanen med fyra kameler och en hund som enda sällskap.

Första delen av boken handlar om hur hon under två år befinner sig i Alice Springs för att försöka lära sig förstå hur kameler fungerar, och hur hon till slut efter oerhört mycket slit, och kanske mot alla odds, lär sig hantera dem och kan bege sig ut på sin dryga 270 mil långa ökenvandring.

Innan Robyn ger sig av träffar hon av en slump fotografen Rick Smolan som arbetar för National Geographic och han kommer med iden om att låta tidningen sponsra hennes vandring mot att han ska få skriva artikeln om den samma.

Efter viss tvekan accepterar Robyn eftersom hon behöver pengarna. Ett beslut som hon, egentligen mot bättre vetande, flera gånger ångrar då hon vill vara ifred och inte alls vill att någon ska uppmärksamma henne över huvudtaget.

Det här är en bok som förutom själva vandringen även behandlar ämnen som jämlikhet, rasism och vänskap, inte minst vänskapen mellan en människa och hennes djur. Som sagt, en fantastisk bok, men jag är inte helt övertygad om att jag vill se filmen, jag tror jag nöjer mig med mina egna bilder av vandringen, men man ska aldrig säga aldrig...


"The two important things I did learn were that you are as powerful and strong as you allow yourself to be, and that the most difficult part of an endeavor is taking the first step, making the first decision."
(Robyn Davidson)

16 kommentarer:

  1. Det där med att ta det första steget kan inte nog betonas, om man vill få något gjort och inte bli "stående på ett ben" resten av livet.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nej, det gäller att sätta ner foten kvickt för jisses vad det skulle bli jobbigt att ha en fot i luften hela tiden ;)

      Radera
  2. Aldrig hört talas om varken boken, filmen eller författaren. Tackar bloggvärlden för info!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Visst är det en fantastisk värld och här verkar det finnas en aldrig sinande ström av ny saker att upptäcka.

      Radera
  3. Bra tips - tack!
    Kanske något att kolla på under jullovet när skolan har stängt.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Helt klart läsvärd - i alla fall om du frågar mig!

      Radera
  4. Jag har inte läst boken, men vi såg filmen på förhandsvisning. Efter filmen kom Robyn Davidson upp på scen och svarade på frågor från publiken. Fascinerande film tyckte jag, och kul att hon var där också! Vi har skrivit om det här:
    http://www.freedomtravel.se/2014/04/forhandsvisning-tracks/

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag är fortfarande lite kluven huruvida jag vill se filmen eller ej, en del av mig vill medan den andra delen tycker att jag ska låta bli.

      Radera
  5. Den boken hade jag inte ägnat mer en än blick åt. Blir det mycket navelskåderi?

    Svar: Jepp, sätt igång och skriv "på allvar" så får du välstädat på kuppen. I alla fall på konstiga ställen. :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är klart, en person, fyra kameler och en hund...lite navelskåderi blir det väl, men på något vis kändes det inte som det ändå. Jag var nog mest fascinerad av att hon verkligen genomförde det hela - vilken grej!

      Radera
  6. Wow vilken vandring och vilken beslutsamhet att ägna hela två år åt att lära sig om kameler och sen ge sig iväg på en sån vandring....

    SvaraRadera
  7. Känner inte heller till den. Tack för tipset!

    SvaraRadera
    Svar
    1. "Det var så lite så" ;) läs den - det är den värd!

      Radera
  8. Jag blev sugen på boken. Den har redan hamnat på min lista.

    SvaraRadera