måndag 29 oktober 2012

Neil Humphreys Singapore

Return to a Sexy Island är den fjärde boken om Singapore, skriven av den engelske författaren Neil Humphreys. Han tillbringade åren 1996 - 2007 i Singapore, innan han flyttade till Australien några år och har nu återvänt till Singapore.

Just den här boken handlar om återseendet med landet som han lämnade för Australien. Vilka förändringar som skett, och hur han åker omkring för att hitta platser som inte fanns när han lämnade Singapore. (Eftersom det "poppar upp" saker här hela tiden, så är det inte så svårt att hitta nya platser efter bara några år).

I samtliga av sina böcker beskriver han möten med Singapore och dess invånare med en slags varm ironi som gör att man förstår att han älskar det mesta som har med landet att göra, samtidigt som man ler igenkännande åt hans frustration över problem som uppstår, kanske just på grund av att det handlar om Singapore...

Jag har haft enormt stor glädje av böckerna, dels därför att jag uppskattar hans sätt att skriva på, och dels därför att jag har använt dem och "gått i hans spår". Neil har hjälpt mig att hitta saker jag kanske inte skulle ha upptäckt annars, vilket jag tackar så mycket för.

Det är böcker jag inte skulle uppskatta alls på samma sätt om jag inte befann mig i Singapore, nu kan jag nicka igenkännande och le åt det som händer eftersom jag har egna liknade upplevelser. Den första boken läste jag kort efter att vi flyttat hit och jag tyckte verkligen om den då, men jag uppskattar dem även mer nu, efter ytterligare några år i landet.

Detta innebär att det är böcker som jag absolut rekommenderar till er som bor i, eller har andra försänkningar i Singapore, och som uppskattar böcker skrivna med varm ironisk och satirisk underton. För egen del kan jag bara tacka författaren för många trevliga lässtunder och många nya upptäckter!


2 kommentarer:

  1. Vore kul att läsa en bok, men just nu är det bara siffror, bokslut och budgetar...

    SvaraRadera
  2. Det lät inte som något skoj alternativ...

    SvaraRadera