tisdag 5 november 2013

Leverans från Sverige!

Dottern har fått besök ifrån Sverige och med besöket följde ett stort lass med svenska läckerheter - saltlakrits! Det är inte sådär väldans mycket i förtäringsväg jag kan säga att jag saknar, men just saltlakrits är en. (Filmjölk är en annan, men det är lite svårt att få levererat...)


Lite spännande är det, hur vi har lyckats med att göra den forna medicinen till godis. Förr användes just lakrits mot hosta, matsmältningsproblem och inflammationer i magtrakten. Frågan är när vi uppe i Norden tillsammans med Holland och Tyskland bestämde oss för att vi skulle ha det som godis istället. Och det medan resten av världen ser ut som frågetecken inför fenomenet!

I Sverige finns det numer, förutom möjligheten att gå på lakritsprovning, en årligen återkommande lakritsfestival. Den startade år 2009 och ifrån att det första året hållits i en lokal på Kammakargatan med drygt 1000 besökare, hölls den i år på Globen med ett besökarantal på 9000.

För er som är hemma och är nyfikna på vad det här kan vara, så kan jag berätta att nästa års lakritsfestival hålls även den i Globen och datumen för tillställningen är 22-23/3.

Sverigebesök brukar innebära en tur upp till baren på Marina Bay Sands, och det här besöket var inget undantag, så gårdagskvällen spenderades till viss del där. Och jag måste tillstå, att varje gång jag ser det skymma över Singapores skyline är det lite så att jag måste nypa mig i armen för att förstå att jag faktiskt är här - på riktigt!


6 kommentarer:

  1. Jag förstår att du vill nypa dig för det verkar vara fantastiskt det du upplever. Det är kul att vi andra får liksom hänga med så gott det går med dina fina inlägg.
    Själv snålar jag med mitt lakrits för vem vet när det är dags för arrival (Ikea hade ingen lakrits sist jag var där).
    Ha det bra!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nej och om man inte vet när nästa leverans kommer, då är det bäst att verkligen snåla med läckerheterna!

      Radera
  2. Saltlakritsfestival, det skulle kunna bli en perfekt födelsedagspresent till någon som är lika galen i lakrits som du. Tack för tipset. Bor man i Singapore så går man ständigt omkring med ett blåmärke efter det där nypet i armen antar jag. Det mesta är ju av värstingkaraktär där borta hos dig.

    SvaraRadera
  3. Lakritsfestival? Skojar du? Hur har jag kunnat missa den?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Sköjar? Jag skojar aldrig om så allvarliga saker som saltlakrits!

      Radera