måndag 27 mars 2017

Lyxig söndag

Ett sätt att lyxa till det sådär ordentligt, är att tillbringa en söndag med en "Sunday Brunch", att riktigt frossa i läckerheter och dricka champagne till, det är väl inget som händer speciellt ofta, men när det gör det...då!


Väldigt många hotell här har det som kallas "Sunday Brunch", och med tanke på att det är väldigt välbesökt, så är det ett populärt sätt att tillbringa söndagen på. Att med start klockan 12 äta och dricka hur gott som helst i flera timmar är verkligen en lyx utöver det vanliga. Just den här söndagen skulle vi lyxa till det tillsammans med några kamrater, så Sunday brunch blev det.


Att ordet "brunch" är en blandning mellan breakfast och lunch skulle jag gissa att de flesta vet, däremot kanske inte lika många vet att första gången ordet syntes i skrift var 1895, och det var en brittisk författare vid namn Guy Beringer som skrev en artikel med titeln "Brunch: a Plea".


Att det finns många uppdukade läckerheter är i allra högsta drag en underdrift. För egen del så hamnar jag alltid mest vid skaldjurs-faten, att riktigt få frossa i havets läckerheter är en ynnest så god som någon. Nu måste jag dock erkänna att det där med ostron är inte min grej, inte alls, faktiskt. Jag testade även den här gången, ett ostron är liksom ett krav så jag kanske lär mig någon gång. Nu vet jag i och för sig inte varför jag skulle vilja lära mig att äta ostron över huvud taget, men ändå...


Nu finns det ju inte bara skaldjur, det finns hur mycket som helst även av andra läckerheter, så jag är helt övertygad om att det finns mat för alla smaker. Det gäller bara att verkligen ta lite av mycket så man kan smaka av så mycket som möjligt, för mycket spännande mat finns det.

Något annat som tydligen är traditionellt för Sunday Brunch-utbudet är Bloody Mary, så om någon skulle ha sviter från lördagskvällen kan man ju alltid starta här om det skulle underlätta ;)


När man nu känner att man har fått i sig det man behöver tillsamman med ett antal glas champagne så är det dags för efterrättsbordet, vilket inte det heller går av för hackor. Förutom alla vackra kreationer av alla de slag fanns även en chokladfontän där man kan klä in diverse frukt i choklad. Himla kul, men handen på hjärtat så tycker jag nog det är roligare att göra det än att det är gott...en bit ok, men inte mer.


Som sagt, en riktigt lyxig söndag fick avsluta den gångna helgen och det är nästan så att man inte tror man ska behöva så mycket mat veckan som kommer, men riktigt så fungerar det kanske inte...

12 kommentarer:

  1. oj,oj, oj, vad gott det ser ut! Inte dumt med lite champagne heller.
    Här i Spanien dricker vi cava som jag tycker är minst lika god som champagne, ett glas i en bar oftast 3 Euro, knappt 30 kronor, inte dumt det heller.
    Njut av det goda livet!!!!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Oh, så läckert! Ett prfetk sätt att tillbringa en söndag tillsammans med vänner. Känner väl igen dett konceptfrån Peking där vi någon gång då och då åt/drack champagnebrunch på St. Regis hotell, säkert Pekings bästa brunch- Väldigt skönt också att den serveras på ett läckert 5*hotell och i en matsal som säkert inte tar emot fler än ett hundratal gäster.
      Påminne rmycket o det du visar bild på. Kan verkligen sakna detta så jag är glad att du tar mig med.
      Är säker på att ni hade en fantastisk upplevelse.

      Radera
    2. Lena: Visst är Cava helt ok det också, och definitivt till det priset :) Visst njuter jag, i allra högst grad, så mycket jag bara orkar!

      Radera
    3. Ditte: Visst är det helt fantastiskt att få den här möjligheten. Hade någon sagt till mig, för ett antal år sedan, att jag skulle uppleva det här, hade jag troligen bara skrattat åt dem.

      Radera
  2. Herregud Marina! Nu dreglar jag ned hela tangentbordet när jag ser dessa skaldjursläckerheter. OMG!!! Å vilka mängder! Brunchbufféer finns förvisso här också, men för det första är de i miniformat jämfört med din buffé, för det andra är utbudet inte ens i närheten av vad du mumsade i dig.
    Fortsätter dregla ett tag nu...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Du får väl skicka räkningen för vattenskadat tangentbord till mig...;)

      Radera
  3. Jisses, så mycket läckerheter. Dag att saluföra 1:6-dieten. Det är ändå snart söndag igen.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Om 1:6-dieten innebär att utbudet ser ut så här så nappar jag omedelbart på den!!

      Radera
  4. Herregu vilket överflöd! Och det är så snyggt gjort, så frestande! Gillar den där Bloody Mary-buffén också även om jag aldrig har druckit någon. Men det var så snyggt gjort.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Överflöd är nog i ärlighetens namn bara förnamnet... (testade faktiskt in Bloody Mary-buffén, men visst var den vacker!?)

      Radera
  5. Härligt med lite lyx, emellanåt.
    Bloody Mary är dock inte min favoritdrink så den hade jag struntat i, men resten hade säkerkligen slunkit ner.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Definitivt inte min favvodrink heller, men det var snyggt uppställt ;)

      Radera