tisdag 11 april 2017

Mörkerspår

"Mörkerspår" av Inger Frimansson är en bok som har ett antal år på nacken. Den gavs ut 2003 och är ett bra exempel på att även en gammal, sliten och välläst bok kan vara bra. Jag har inte läst något av Frimansson tidigare, men inser nu efter att ha läst om henne, att hon har skrivit väldigt många böcker, såväl innan som efter "Mörkerspår".

Det här är en berättelse om tre syskon som samtliga är svårt märkta av sin uppväxt. En syster och en bror som båda var tyranniserade av sin äldre syster. Brodern lyckades bryta sig lös, vilket Hilja, den yngre systern, aldrig gjorde utan hon lever fortfarande i 50-årsåldern tillsammans med sin dominanta storasyster.

Hilja arbetar i blomsteraffär och hittar av en slump Jenny, sin bästis sedan barndomsåren. Bästisen, som lyckats betydligt bättre i livet, verkar inte vilja ha någon kontakt vilket upprör Hilja ordentligt. Det visar sig dock att Jenny har egna problem av en helt annan art vilka gör att hon tar kontakt med Hiljas bror, som driver en mäklarfirma, för att få hjälp att sälja sin villa. De här händelserna tillsammans visar sig få oanade konsekvenser och leder till riktigt otäcka händelser.

En riktigt bra psykologisk thriller som bitvis kryper under skinnet. Här är det inte en massa mord eller poliser som lägger sin panna i djupa veck medan de suger på en whiskey och lyssnar på klassisk musik. Det handlar mestadels om de tre syskonen och deras tankar och handlingar som blandas med de händelser i barndomen som lett fram till att de handlar som de gör.


8 kommentarer:

  1. Det låter som en spännande bok i min smak. Jag föredrar oftast det upplägget. Där det psykologiska binder mitt intresse. En riktigt bra bok behöver aldrig bli dammig och gammal. Sedan går det såklart inte att undvika allt. Men det är också en charm. Är handlingen förlagd till Sverige och bilarna kör på vänster sida antar jag att ... men å andra sidan finns det galningar så jag kan ha fel.
    Jag har läst en handfull riktigt bra böcker av henne, men minns just nu inte titlarna. Två av dem handlar om samma speciella/galna kvinna. Eftersom du gillade denna bok av Inger Frimansson tycker jag du ska ge henne fler chanser. Du fick mig att plocka fram pärmen med bra lästa svenska böcker. Tyvärr slutade jag kopiera framsidor när jag blev med blogg och själv började skriva böcker. Dessa fyra framsidor av IF har jag med. Då har jag minst gett dem en fyra i betyg. "Det kalla landet", "God natt min älskade", (1998 års bästa kriminalroman) "Mannen med oxhjärtat"och "Katten som inte dog". Ursäkta att jag blev långrandig. Det är ditt fel. :) Du fick igång mig.
    Påskkram Bosse
    Ps. När det gäller äldre böcker får man ibland fråga efter dem på bibblan. De är ofta placerade i magasinet.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack för tipsen! jag ska se om det kan gå att hitta någon av dem.

      Radera
  2. Spännande! En bok i min stil verkar det som. Det ska kännas lite gastkramande....
    God natt min älskade som Bosse Lidén nämner känns igen på något sätt men kanske jag bara har sett titeln i en bokhylla på biblioteket. Lägger namn och titlar på minnet för inkommande biblioteksbesök. Tack! Glad Påsk!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag är lite sugen på att läsa något mer av henne, så jag ska också lägga Bosses titelförslag på minnet.

      Radera
  3. Jag tycker Inger Frimanssom skriver fängslande och klart annorlunda än en del manliga kollegor. Såg att Bosse gav dig lite förslag här ovan och hittar du fler böcker av henne så prova läsa dem. dEn här boken läste jag för länge sedan, men nu med din recension kom den tydligare fram i huvudet. Jag är verkligen förtjust i dina recensioner och boktips är alltid välkomna.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Så kul att du tycker om dom! Just nu ligger jag lite efter också, så det lär bli fler framöver.

      Radera
  4. Måste medge att jag varken känner till boken eller författaren. Men jag gillar psykologiska thrillers. Så tack för recensionen:)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ett nytt namn för mig också, men definitivt att rekommendera.

      Radera