fredag 7 april 2017

Maldiverna - ett riktigt öland

Maldiverna är på något vis ett paradisomspunnet resmål, och efter att ha besökt landet i fråga är jag villig att hålla med.


Det är inget stort land, närmare bestämt är det Asiens minsta där det ligger i norra delen av Indiska oceanen med Sri Lanka och Indien som närmsta grannar. Landet Maldiverna består av 26 olika atoller, vilka i sin tur består av över 1100 öar av vilka cirka 200 är bebodda av landets runt 400 000 invånare.


Landet bebos av maldivier som har dhivehi som språk. Men eftersom britterna en gång var här och rotade som på så många andra platser så talas även engelska på de flesta håll. Ytterligare anledning till det är säkert också att det är turismen, förutom fiske, som man lever på. 2013 hade man mer än en miljon besökande turister och det är ju en del i förhållande till folkmängden, om man säger så.


Det ligger hyfsat nära ekvatorn, närmare bestämt 80 mil norrut, så varmt är det året om. Det ska enligt uppgift vara något mer risk för regn under perioden april till november, men de där tropiska monsunregnen  brukar ju leverera väldigt många millimeter under rätt kort tid för att sedan gå över lika fort som de kommer, så jag inbillar mig att det inte är något stort problem. Och tydligen är turismen rätt lika fördelad över året.


Det är inte direkt något land som bjuder på hisnande höjder då den högsta punkten mäter 2,4 meter över havet. Den ö vi var på mätte nog inte någon enda meter över någonstans, utan var i det närmaste helt platt som de flesta andra. Det här är ett problem med tanke på den klimatförändring vi ser idag. I och med den globala uppvärmningen stiger havsytan och eftersom Maldiverna inte har mycket höjd att spela med så finns risken att öarna så småningom försvinner.


Idag omges samtliga öar av atollernas skyddande korallrev, men även korallerna påverkas av uppvärmningen och försvinner det skyddet finns det inte mycket att sätta mot den kraft vattnet har. Idag kan man se sandfyllda säckar utplacerade till skydd mot erosionen, plus att man hjälper naturen på traven genom att placera ut stålställningar där nya koraller kan bildas.


När man åker till Maldiverna så flyger man till huvudstaden Male och därifrån är det båt eller flygplan som gäller för att ta sig vidare. Den ö vi skulle till låg rätt långt bort så här var det fråga om flygtransport. Och inte med vilket plan som helst, utan nu var det sjöflygplan som gällde! Perfekt för någon som jag, som inte gillar att flyga...


Hur som helst så var det inte så farligt som jag trodde, egentligen inte värre än att åka Nextjet mellan Karlstad och Stockholm faktiskt...

"To be continued"...

För den som är intresserad och vill, finns mer att läsa om konsekvenserna av den globala uppvärmningen på WWF:s sida om klimatförändringar.

21 kommentarer:

  1. Oj så intressant! Nu har jag fått lära massa nytt. Tänk att de är så platta öarna. Sorgligt att de försvinner. Så är det med Galapagosöarna med fast även tvärtom, det kommer nya som stiger upp hur havet hela tiden. Fantastiska bilder!
    Vi åkte ett litet 12-sitsigt plan i Costa Rica. Min man satt livrädd och höll i sig hela tiden. Jag satt och fotade och filmade :)
    Och ja, visst var det en underbar tid på alla olika idrottsarenor, läktare, cuper mm :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Galapgosöarna är också en plats som vore helt fantastiskt att besöka och om de växer och blir fler kan det ju finnas tid till det framöver ;) Ja, det där flyget var speciellt!

      Radera
  2. Svar
    1. Jag är väldigt glad att vi faktiskt gjorde det för visst är det fantastiskt vackert!

      Radera
  3. Åh,så härligt.
    Vi har pratat om att åka dit, vi får se hur det blir. Hört både gott och ont. Kan du rekommendera att åka dit?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det var helt fantastiskt och vi hade fantastiska dagar och jag är jätteglad att vi gjorde det, men jag är inte säker på att vi kommer att göra det någon mer gång.

      Radera
  4. Ser ut som ett paradis! Och det är inte bara Maldiverna som är hotade av klimatförändringarna. Australien bävar också för att korallreven ska utarmas.
    Flygplanet - nja! Är inte flygrädd, men där hade jag nog behövt både en och två drinkar innan jag satt foten i planet...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är så tragiskt att korallreven är på väg att dö och det är rätt tydligt att de bleknar. Jag får väl erkänna att eftersom jag kom från ett annat flyg så hade jag ett (eller) två) glas vin innan jag boardade det lilla planet...;)

      Radera
  5. Maldiverna är för många det ultimata paradiset, tror jag.

    Utan att lägga mig i för mycket i klimathot och liknande så tror jag precis som min man (som är oerhört väl insatt i ämnet) att klimatet genom århundradena går i cykler, det vi ser nu är inget konstigt egentligen, det har hänt om och om igen. Vattennivåer och temperaturer går upp och ned.

    Däremot så har vi väl alla en skyldighet att inte påverka vår miljö. Vi måste inte ta bilen hit och dit, vi kan samla ihop oss, åka tillsammans, återvinna, återbruka och allt som egentligen borde vara ett helt naturligt beteende.

    Så att vi alla kan njuta av paradis som Maldiverna även om några år.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Plan va den storleken har jag åkt eftersom min man har haft flygcert för plan i den storleken om än inte amfibie.

      Radera
    2. Jag är fullt medveten om att "de lärde tvistar om" huruvida klimathotet existerar eller inte. Att klimatet alltid gått i cyklar stämmer säkert, men samtidigt är jag rätt övertygad om (utan vetenskapliga bevis) att vi människor skyndar på förloppet med hjälp av våra diverse utsläpp. Och som någon smart människa sagt, "någon kan inte göra allt, men alla kan göra något", så varje liten insats för miljön är värdefull.

      Radera
  6. Vad härligt för mig att nu genom dig komma tillbaka tilll Maldiverna. Jag var här i slutet på 80-talet och då var det ganska orört. Vi åkte båt i fyra timmar fråm Mahle och då var det ganska enkla boenden där på öarna. Genuint, kan man nog säga.
    Vad gäller sjöflygplan har jaf hängt med dessa några gånger och har inga problem med det. Man har ju vatten under sig...Men förstår de som har det.
    Ser ram emot att få höra mer och tack för en bra repetition om öarna och miljön. Nog så viktigt att tänka på och det gäller ju idag måga områden och så även i Söderhavet. Tyckte när jag var på Fidji attöarna där ute i havet påminde om just Maldiverna-
    Ser fram emot mer...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det finns säkert många sådana här paradis och det är bara att hoppas att de får vara kvar och inte bli alltför exploaterade. jag har en bestämt känsla av att det hänt mycket här sedan 80-talet.

      Radera
  7. Men guuuuuu så vackert! Ett av mina drömresmål. Så ser fram emot att höra/se ännu mer. :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det var verkligen fantastiskt vackert! Och det kommer mera, jag lovar...;)

      Radera
  8. Waow! Vilket paradisställe! Kul att få veta lite mer om Maldiverna! Ett land som jag inte visste så mycket om ... Coolt flygplan för övrigt! :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag kan inte påstå att jag visste så mycket om Maldiverna heller tidigare, mer än att det var ett "paradis-ställe", och det är det onekligen.

      Radera
  9. Har aldrig besökt Maldiverna men det ser ju fantastiskt fint ut.
    Det där med öar som kommer att försvinna tror jag kommer att bli mer och mer vanligt tyvärr.
    Flygplanet skulle kunna vara hämtat ut en Indiana Jones-film. :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det var verkligen fantastiskt vackert.

      Radera
  10. S å roligt att jag får lära mig mera om detta sägenomspunna rike.

    "någon kan inte göra allt, men alla kan göra något", så varje liten insats för miljön är värdefull. Det är ord som vi alla bör bära med oss.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Absolut en mening som alla borde bära med sig! Precis det jag tänker varje gång jag plockar upp en liten plastflaska ur havet.

      Radera