torsdag 26 april 2012

a Long Way Gone

 
My highschool friends have begun to suspect I haven´t told them the full story of my life.
”Why did you leave Sierra Leone?”
”Because there is a war”
”Did you witness some of the fighting?”
”Everyone in the country did.”
”You mean you saw people running around with guns and shooting each other?”
”Yes, all the time”.
Cool.”
I smile a little.
”Yoy should tell us about it sometime.”
”Yes, sometime.”

Så börjar boken ”A Long Way Gone” av Ismael Beah. Det är den sanna historien om en av Sierra Leones barnsoldater.

Författaren var en av de uppskattningsvis mellan 10000-30000 soldater under 18 år som var med och deltog aktivt i den 11 år långa konflikt som startade i början av 90-talet i Sierra Leone. Han återberättar här sin historia, som till stor del handlar om förlorad barndom.

Vi får vara med om hur han tillsammans med ett 30-tal pojkar mellan 7-16 år är med och bekämpar gerillan. Hur de lär sig att skjuta helt besinningslöst för att döda och hur de lär sig att ta droger för att klara av sin sömnlösa tillvaro.

Inte minst får vi även följa hans kamp för att återgå till ett normalt liv efter dessa upplevelser.

En fruktansvärt hemsk skildring av barnsoldaternas tillvaro, men en fanastisk bok som lyckats undgå mig fram till nu, trots att den gavs ut redan 2007, men som jag är glad att jag har hittat och läst!

3 kommentarer:

  1. Så bra med ett boktips! Jag är snart färdig med med den jag har för handen o ska ut på en miniresa, då ska det shoppas bok!!
    Den här lät bra, tack för tips c",)

    klem Anna

    SvaraRadera