fredag 1 april 2016

Finns det guld vid regnbågens slut?

Frågan är om det finns något mer fotograferat, avmålat och mytomspunnet än regnbågen? En kväll den gångna veckan uppenbarade sig detta fantastiska fenomen på himlavalvet och det dröjde inte många minuter förrän sociala medier svämmade över med bilder tagna från olika vinklar, alla med en färggrann båge i centrum. (Undertecknad var inget som helst undantag om ni nu skulle tro det!)

Jag antar att vi alla är medvetna om att det ska finnas en kruka med guld vid regnbågens slut, vilken jag förmodar fortfarande finns kvar då det medför vissa problem det där med att komma fram till slutet av bågen. Frågan är varifrån myten om den där krukan kommer och eftersom jag är en av naturen rätt nyfiken person så började jag söka svar på frågan, och svaret jag hittade tänkte jag nu dela med mig av.


Det finns massor av olika myter och sägner kring just regnbågen, många med olika religiösa anknytningar, men nu var det inte de jag var intresserad av eftersom jag vill hitta krukan med guld, så jag koncentrerade mig på just den och då hittade jag den lilla Irländska varelse som kallas "leprechaun". Det är en liten man som ofta ställer till besvär då det är en varelse som gillar att hitta på olika slags busigheter. Denne man, som oftast sysselsätter sig som någon slags skomakare, det är han som vaktar en kruka med guld vid regnbågens slut.

Jag har hittat ett flertal förklaringar i form av sagor hur det hela startade, och en av dem handlar om det fattiga gifta paret som slet för att få det att gå ihop och en dag, då mannen gick iväg för att söka jobb och kvinnan skulle arbeta i trädgården, träffade kvinnan på just en leprechaun. Han kom upp ur hålet som blev efter en uppdragen morot och följde med kvinnan in i huset. Där berättade han att han kommit för att hjälpa paret och de fick en natt på sig att bestämma sig för en önskning som de skulle få uppfylld. Paret kunde dock inte bestämma sig utan nästa dag då leprechaunen kom tillbaka blev de osams om de skulle önska sig guld och silver, nya kläder eller verktyg. Det resulterade i att leprechaunen blev arg, kallade dem själviska och som straff för detta placerade han en kruka med guld vid regnbågens slut som de själva skulle få leta reda på.


Eftersom jag har en känsla av att den inte är helt enkel att hitta så misstänker jag att den fortfarande är kvar, så det är väl bara att ge sig ut att leta nästa gång vår vackra flerfärgade båge uppenbarar sig på himlavalvet...

13 kommentarer:

  1. Vilken rolig berättelse! Nu har jag höjt min allmänbildning igen:-)

    SvaraRadera
  2. Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.

    SvaraRadera
  3. Tack för tipset. Det kallar jag ett gyllene tillfälle. Jag tog oxå några regnbågsbilder i förrgår och jag ser rätt tydligt var den slutar. När jag kommit mig ut så tar jag en sväng förbi med elmoppen och plockar upp den där krukan. Det är väl bäst att jag laddar elmoppen full om det skulle visa sig vara lite längre bort än vad bilderna visar.

    SvaraRadera
  4. Haha, vad kul! Den här historien hade jag aldrig hört talas om! Grymt vad mycket man lär sig när man läser bloggar :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Med mer eller mindre nyhetsvärde ;)

      Radera
  5. Jodå, leprechauns är de som använder sig av regnbågar för att förflytta sig. De har magiska käppar som de använder också. Och nog har de välfyllda guldkrukor. :) En eller två dagar efter storbranden i Weed 2014 såg många en hel regnbåge över staden och de flesta av oss tolkade det som att det fanns något bättre framöver.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jo, det finns väldigt mycket mytomspunnet då det handlar om regnbågen.

      Radera
  6. Ingen vacker regnbåge här. Men vid nästa beger jag mig ut och letar!

    SvaraRadera
  7. Jag har hittat guldpengar där regnbågen gick ner! På riktigt! :) Men det var förstås choklad i pengarna, men ändå!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Troligen mycket godare än vanliga tråkiga guldpengar ;)

      Radera