tisdag 22 maj 2018

Sista vakten

"Sista vakten" är nummer tre i Stephen Kings trilogi om den pensionerade polisen Bill Hodges. I den här, precis som i de två tidigare böckerna i serien "Mr Mercedes" och "Den som finner", är Mercedesmördaren Brady Hartsfield i händelsernas centrum trots att han numer förvandlats till en grönsak. Han anses hjärndöd och befinner sig på en klinik. Frågan är om han är så hjärndöd, ändå. Det händer konstiga saker kring honom och vissa i personalen säger sig uppleva mystiska saker då de är i hans rum.

Det som får Bill Hodges att börja tro att något inte står rätt till är då det dyker upp mystiska självmordssfall, vilka samtliga på något vis kan knytas till Hartsfield. Det verkar ha satts igång en självmordsepedemi bland ungdomar och frågan är om han kan få något att tro på sina misstankar. Brady Hartsfield är ju oskadliggjord och kan inte göra någonting, eller kan han det...?

Jag har alltid varit stor slukade av Stephen Kings böcker, men jag måste erkänna att den här var jag inte alls speciellt förtjust i. Den var betydligt mer seg är vad som är vanligt och det blir väldigt utdraget innan det närmar sig en upplösning. Trots det så finns det en intressant och skrämmande samhällsaspekt i boken och det är internets förmåga att skapa masshysteri samt dataspelens inverkan på den yngre generationen, men ändå inte tillräckligt mycket för att göra den till en "måste-läsa-bok".

21 kommentarer:

  1. Jag och mannen min läste alla hans böcker där på 80- och 90-talet men sedan falnade glöden. Vet inte om det var hans eller vår glöd men jag har lite svårt att blåsa liv i den. Kanske borde göra ett försök, ta ett tag med blåsbälgen.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det finns en hel del bra senare böcker också, så varför inte?

      Radera
  2. Jag borde nog göra detsamma jag också, ta ett tag med blåsbälgen. I vilket fall som helst så noterar jag Stehpen King och boktitel. Du skriver i alla fall så att jag blir intresserad av den :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Prova! Det skulle vara kul att höra vad du tycker.

      Radera
  3. Slukade Stephen Kings böcker under 1980-talet. Har inte läst en thriller av honom sedan dess. Vet inte varför jag slutade...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det var absolut något speciellt med hans tidigare böcker, men visst finns det bra senare också, även om just den här inte var någon av de bästa om du frågar mig...

      Radera
  4. Har läst en del av honom men det var ett tag sedan. Känns som om jag glömt bort hans böcker. Har inte heller läst de första i den här serien. Tack för en fin recension och nu har jag i alla fall fyllt på min läslista med titlarna.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Om du kommer till den nivån på läslistan kan du väl rapportera vad du tyckte.

      Radera
  5. Precis som alla andra som kommenterat läste jag mycket av Stephen på 80-talet. Sen måste jag erkänna att jag glömt honom. Bra att bli påmind.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Även om många av hans nyare böcker är bra, så kan jag nog ändå tycka att det var något speciellt med de där "gamla hederliga King-rysarna".

      Radera
  6. Har aldrig riktigt fastnat för Stephen King. borde kanske försöka igen.
    Önskar dej en fin weekend!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag är inte helt säker på att jag skulle ha börjat läsa hans böcker nu om det inte vore för min "gamla relation" med honom och hans böcker.

      Radera
  7. Har "bara" sett Stephen Kings filmer på 80-talet men skulle aldrig våga se dem i dag igen. Därför känns inte böckerna heller så lockande. Jag läser numera inga deckare eller skräckhistorier men det är klart man blir lite nyfiken på det som fångar så många.

    Hoppas du har en fin helg!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ibland kan man faktiskt fundera över vad det är som gör att så många är så fascinerade av just skräckhistorier.

      Radera
  8. Nu har jag lyssnat klart på "Björnstad" och gillade verkligen boken. Här fanns mycket att ta till sig, ibland lite för mycket.Jag gillar böcker där det finns ett antal karaktärer som jag får känna grundligt och det fick jag här även om karaktärerna stundom blev lite för många. Jag undrar bara hur det gick i finalen. Tack för boktipset!

    SvaraRadera
  9. Va kul att du tyckte om den! (Man kanske får veta resultatet i finalen i nästa bok, vem vet...)

    SvaraRadera
  10. Vi bibliotekarier har alltid varit mkt skeptiska till Stephen King. Med åren har jag blivit lite skeptisk till bibliotekarier - säg inget! Och kan mkt väl tänka mig en mysig hemmakväll med Stephen King.

    SvaraRadera
  11. Har bara sett Stephen Kings filmer och inte läst en enda bok. Får nog bättre på mitt läsande i den kategorin. :

    SvaraRadera
  12. Jätte bra blogg! Tack så mycket :)

    SvaraRadera