tisdag 16 november 2010

En fegis bekännelse

Jag måste erkänna att jag har inte vågat köra bil än! Det är nästan lite genant med tanke på att jag har varit här hyfsat länge och att vi har haft bil hela tiden!

Jag vet att jag skulle kunna skylla på massor med saker, men de flesta håller inte. Att det är vänstertrafik och att bilen är högerstyrd kan ju vara en anledning, men det var inga problem under åren i England, där hade jag bil och det gick så bra så... En annan anledning kan ju vara att bilen är automatväxlad. Och ja, det är en del i det hela, jag har aldrig kört en bil med automatväxel, och jag vet att alla säger att det är mycket lättare, så det kanske inte behöver vara ett så stort problem. En tredje orsak är naturligtvis trafiken, men även jag ska väl kunna lära mig att följa med i trafikytmen trots att det är mer trafik än det är i Karlstad (för lite mer är det ju faktiskt...!!).



Nej, mitt stora problem ligger ju faktiskt i det, att om jag sätter mig i bilen och far iväg, så finns väl risken att jag aldrig kommer tillbaka! Visserligen är det en relativt liten ö, men alldeles tillräckligt stor för mig att köra vilse på! Jag är ju inte begåvad med något speciellt bra lokalsinne, eller närmare bestämt så är jag väl helt befriad ifrån denna egenskap! Att köra bil här med dom förutsättningarna tror inte jag blir så bra. Här är det nämligen inte så, att man kan titta på kartan och bestämma sig för vilken väg man ska ta, nej, helt plötsligt måste man göra (minst) en u-sväng för att ta sig vidare, och då helt plösligt ställs min värld på ända! Nästa väg är säkert enkelriktad och sen ett par rondeller och ytterligare en u-sväng... vid det laget har jag säkert passerat gränsen till Malaysia flera gånger om!!





Någon gång ska jag kanske våga försöka, men då får det väl bli på någon liten väg där man inte kan åka åt så många fler håll än två (vilket i och för sig kan vara alldeles tillräckligt för att köra åt fel håll...!), men jag tror nog att jag ska hålla mig till tunnelbana och taxi ett tag till. Jag tror att det blir lugnast så för alla parter!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar