Grejen är den, att det är inte bara bilen i sig som är dyr, utan för att överhuvudtaget kunna köpa en bil, måste man först köpa ett tillstånd för drygt 400 000 kronor! Detta tillstånd gäller i 10 år, och det är ju ett bra sätt att få nya och fräscha bilar att rulla på gatorna, för vem vill köpa ett tillstånd för så mycket pengar, för att få äga en 10 år gammal bil?
Inte nog med att bilen kostar en himla massa pengar, jag hittade en artikel där det stod om hur nummerplåtarna säljs via budgivning, där utgångsbudet ligger runt 5000 svenska kronor. Om detta stämmer, så är det ju ett mycket smart drag, eftersom singaporianen i allmänhet är spel- och lotteritokig, så att få rätt nummer på en nummerplåt måste ju vara ett väldigt viktigt mål att uppnå...
Där har vi i alla fall till viss del svar på varför bilarna är dyra och nya, men sedan är de ju rena också! Smutsiga bilar som rullar runt på gatorna i det här landet är sällsynt. Däremot är det rätt vanligt att se en maid med en trasa i handen och en vattenhink, som roar sig på söndagsmorgonen med att tvätta familjens bil. Funderar allvarligt på att ta med mig en sådan till Sverige, för då kanske till och med min bil skulle kunna bli ren någon gång! Sedan är det klart att det hjälper till att hålla bilarna rena, att inga lastbilar får köra ut leriga från några byggarbetsplatser, utan spolas av innan de får rulla på gatorna. Det finns helt enkelt ingen lera eller grus på vägarna, så bilarna blir ju inte direkt leriga när dom körs.
I korta drag är det lite av förklaringen varför det ser ut som det gör, att det rullar stora, nya, rena bilar på singapores gator. De undantag som finns är taxibilarna, jag har svårt att avgöra ålder på en bil, men så mycket vet jag, att fjädring och mjukhet lyser med sin totala frånvaro i många taxibilar, men rena - det är dom!
Tillståndets pris idag, den 28 februari 2012:
SvaraRadera409 500:- (sek) eller 78 000 SGD.
Skatt tillkommer också på bilens pris med 120%.
Man kan undra hur folk har råd att köpa bil, även om man har gott om pengar.