tisdag 2 november 2010

Nu är det jul igen...

"The happier the time, the more quickly it passes" ett latinskt ordspråk som det ligger mycket i, och då plötsligt inser jag hur fruktansvärt kul jag måste ha, här är det nämligen jul igen!!



Jodå, det hänger blå och röda jättestjärnor i träden utefter Orchard road, det står några jättevackra (?) granformade konstruktioner fyllda med lila hängande tingeltanglar i ett gathörn. Utanför City Hall står det en jättegran med stora blå cirklar och inne i shoppingcentret Takashimaya finns det en gigantisk gran som yvigt reser sig upp mot taket. För att inte tala om alla gröna stora plastkransar med kulor i olika färger som byggnaden dessutom är fylld av. Nere vid Orchards tunnelbanestation hänger det "glitterridåer" med silverkulor. Dessutom strömmar det julmusik ur högtalarna på Starbucks! Affärerna har plockat fram julgirlanger och Christmas crackers. I "min" mataffär har jag till ochmed hittat adventskalendrar - med och utan choklad!








Så visst pekar allt mot att det snart är jul...allt utom att det är början av november, och framför allt att det är 30 grader varmt!! Något blir fel i min värld då. Det kan inte vara dags för tomten att komma om det är så varmt, hur ska han ta sig fram, ska han komma på surfingbräda, eller? Fast det kanske han gör här, det kanske inte är renar utan delfiner som drar honom till alla snälla barn. För jag förutsätter att tomten kommer till ala barn, precis som det ska vara!

Nåja, det blir säkert jul här i värmen också, även om jag förstår att den inte är speciellt vit! Tomten kommer ändå, och alla är nöjda och glada. Jag har kommit på en fördel med att ha julafton i den här värmen, det innebär faktiskt ett stressmoment mindre, här behöver ingen titta på temperaturen varje dag och oroa sig över att det inte kommer att bli en vit jul det här året heller...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar