måndag 8 november 2010

Mera golf!

Nu har jag varit iväg igen - mycket golf har det blivit... men nu har jag äntligen spelat på "min egen" bana:



Eller ja, det är väl kanske inte riktigt min egen, även om man skulle kunna tro efter att ha betalat greenfee, att dom missuppfatttade mitt syfte med att vara där, och fick för sig att jag skulle köpa banan...

Det här banan är ganska ny, den öppnade 2006, och enligt hemsidan är det Singapores första och enda 18-hålsbana som är öppen för allmänheten. Det normala är annars, att golfbanorna är privata, och man ska vara medbjuden av en medlem för att få spela. Men här räcker det att man kan visa upp ett handicapbevis för att få spela, vet inte varför det skulle vara något slags bevis på att man kan spela, men det är en annan historia!

Marina bay ligger väldigt centralt och man ser singapores berömda skyline härifrån. Det är också en av de banor man kan spela efter mörkrets inbrott, vilket kan vara rätt bra eftersom det infaller rätt tidigt, här finns nämligen strålkastare som tänds när det blir mörkt. Det kan ju faktiskt förklara lite varför det är en väldigt öppen bana, skulle inte tro att det är kul att leta boll i skogen när det är mörkt. Eftersom det är en så bred och öppen bana med ytterst få träd. är inte heller djurlivet så stort här. Såg faktiskt vare sig varningsskyltar eller djur!









Alltså; breda hål, ingen skog, inte mycket vatten, borde inte vara några problem alls...eller...Nja, här finns något som kallas bunkrar, närmare bestämt 91 stycken! Jag skulle inte ens kalla dem för bunkrar, utan för "svarta hål", dom fungerar nämligen på följande sätt: om bollen väl har hamnat i en bunker kommer den aldrig därifrån!! Det är till och med så att det är inte säkert att man kommer därifrån själv, åtminstonde finns lite av känslan av att "nu öppnar sig marken och jag försvinner, och eftersom ingen ser mig, så vet ingen var jag är"... Detta händer naturligtvis inte, så efter att förtvivlat slagit x antal meningslösa slag för att komma över den flera meter höga bunkerkanten är det bara att krypa upp ur hålet och hoppas på att inte hamna i något av  de resterande 90 svarta hålen. Trots detta är det en trevlig bana att spela på. (och man behöver ju faktiskt inte lägga bollen i bunkrarna!)




Det mest fantastiska med Singapore och golfen är ändå att på denna ca fyra mil breda och tre mil höga ö, med en befolkning på närmare fem miljoner, har man lyckats få plats med fler än 20(!) golfbanor!! Visst kan man fundera över hur dom får plats, och visst är det facsinerande att det faktiskt finns en massa utrymme mellan dom...

2 kommentarer:

  1. Hoppas du är ute och hejar på Christian nu när han är och spelar där nere.
    Himla duktig du är att skriva, hur hinner du??

    Kram Carina

    SvaraRadera
  2. Troligen blir nog en sväng ut och heja på honom! Hur jag hinner, jo du vet: "mycket tid har jag..."
    Marina

    SvaraRadera