måndag 5 december 2011

Att flyga

Det där med att flyga kan vara intressant på många sätt... eller...??

Nej, jag tycker inte om att flyga, jag tillhör dom som börjar andas normalt när flygvärdinnorna reser sig upp ur sina fastspända positioner och lugnt och sansat, med ett stort leende, börjar gå omkring och fråga hur man har det och om man önskar något.

Fast nu är det ju inte riktigt så det fungerar på Tiger Airways. Nej, om man har tur hinner man haffa någon som springer förbi i gången mellan flygplanssätena, så man åtminstone kan få inhandla en kopp kaffe!

Jag kan ju säga att den senaste flygresan hade jag faktiskt behövt något annat än kaffe med tanke på omgivningen! Jag hade lyckats klämma ner mig i sätet närmast fönstret, gjort det bekvämt (?) och förberett med bok och försökte slappna av genom att intala mig att piloterna faktiskt vill komma hem säkert, de också. Då anländer de, mina närmaste grannar den närmaste timmarna!

I stolarna brevid mig dök det ner ett äldre kinesiskt par, där hon efter ett mycket yvigt vevande med armarna (om någon inte visste det, kan jag tala om att det definitivt inte finns inte nog med plats för att veva i armarna i ett flyplan av den här sorten) Så småningom sliter damen närmast mig upp ett papper ur handväskan, vilket rivs i två bitar och med stor frenesi rullas till två tussar som stoppas in i öronen! Eftersom de blev något för stora, gjordes denna procedur om ett antal gånger, men så småningom hade såväl hon som maken vita pappaerstussar som stack ut ur öronen och som satt fast. Då tvärsomnade de båda två och snarkade högt och ljudligt.

Bakom mig satt en kille i de yngre tonåren som med glädje spelade något käckt spel på sin iPad, ni vet ett sådant där med en musikjingel som gör något "extra skutt" i tonläget när man får poäng. Annars är det samma melodi som spelas om och om igen...

Som sagt att flyga kan vara intressant...men just den här gången var jag väldigt glad att det inte var längre än det var, fast efter halva resan funderade jag ändå på om det inte var jag som skulle ha haft papperstussar i öronen...

12 kommentarer:

  1. Ibland har man tur när man flyger och ibland mindre tur :) aHahaha

    SvaraRadera
  2. Att flyga är inte speciellt bekvämt. Allra värst tycker jag faktiskt det är att flyga SAS inrikes. Men man kommer ju fram hyfsat snabbt...

    SvaraRadera
  3. Hahaha! Du kunde väl tagit tantens papptussar? Det hade hon nog inte märkt i sovande tillstånd!!

    SvaraRadera
  4. HU, ja... Jag minns med fasa när vi flög ett tiotal timmar med två kineser bredvid oss. Mannen harklade sig ljudligt och spottade i en näsduk hundratals gånger under resan. Både han och frun somnade dessutom korta stunder och snarkade. Framför mig satt en kille och spelade precis som du säger. Jag trodde jag skulle bli tokig. Min dotter med...

    SvaraRadera
  5. Tiger airways? Never heard of. Är du säker på att det är ett godkänt flygbolag? ;)
    Jag tycker inte heller om att flyga så jag förstår vad du gick igenom där inklämd vid fönstret. Sist jag flög hade jag en panikgråtande ung flygrädd kvinna bredvid mig.
    Lugn bara lugn, vi kommer nog inte störta, sa jag. =) Men säker kan man ju aldrig vara.

    SvaraRadera
  6. Trillingnöten: Lite tur var det ju i alla fall - det mesta kan ju vara värre!

    Freedomtravel: Nej, bekvämt är faktiskt att ta i....

    Joanna: Man kan faktiskt bli tokig av mindre.

    Nilla: Asiens svar på Ryan Air - då kanske du förstår läget!?

    SvaraRadera
  7. Så skönt att jag inte längre är ute och flyger.

    SvaraRadera
  8. Brukar oxo ha öronproppar fast inte av papperstussar eller på korta flygturer. Stackars Joanna med kineser som spottar huuuu!!

    SvaraRadera
  9. Steve: det finns fördelar med allt...

    Susanna: håller med - de är inte ett dugg roliga!

    SvaraRadera
  10. Jag ler:) Öron proppar ingår alltid numera i mitt rese kitt ombord. Jag gillar inte alls alla ljud som kommer från all elektronik.

    SvaraRadera
  11. Hoppas jag slipper resa med det flygbolaget när jag kommer ner! Tack för gott skratt!
    Kram Kim

    SvaraRadera
  12. Kim: Ja, vi ska nog vara glada för att deras flygningar håller sig i "närområdet".

    SvaraRadera