lördag 31 december 2011

Nytt år och nya ord

Så var det väldigt nära slutet på 2011 och i och med det kommer alla listor!

Nu kan vi hitta diverse listor över året som gått; årets filmer, årets böcker, årets skivor, årets händelser... Det är alltid lika fascinerande när man upptäcker att "javisstja, det där var ju nästan ett år sedan"!

Jo, som sagt, listor av alla de slag finns att läsa, men en av de listor jag tycker är roligast är faktiskt den över de nya ord som helt plötsligt börjat användas. I årets lista över nyord hittar vi ord som airbaghjälm, appa, brännskräp, fastlans, foliehatt, juholtare, loba, restdejting och skämsfilter. Här finns mängder av ord, med mer eller mindre självklar betydelse, men det ord som jag tyckte var årets höjdare var "surdegshotell".

Om det finns någon mer än jag som missat denna företeelse, så kan jag berätta att det är precis vad det låter som, ett hotell där man kan lämna in sin surdeg när man åker hemifrån så att den får mat och omvårdnad. För detta får man betala 200 kronor i veckan, men vad gör man inte för sin älskade surdeg!?

Ni som vill veta betydelsen av orden och kanske vill utöka ordförrådet med diverse mer eller mindre användbara ord kan se listan på språkrådets sida:
http://www.sprakradet.se/12507

Ha nu en riktigt bra nyårsafton allihop så möts vi igen nästa år!



Gott Nytt År 


11 kommentarer:

  1. Nyordslistan - årets bästa lista, själv tycker jag att attitydinkontinens kan vara ganska bra.
    Gott Nytt År !

    SvaraRadera
  2. Skämsfilter är ett intressant ord...

    Gott Nytt År!

    SvaraRadera
  3. Jag har en egen ordlista, trist nog är det inte så många som förstår den...
    Önskar dig ett gott slut och ett gott nytt!

    SvaraRadera
  4. Jag älskar nya ord!! :) Hahaha
    Jag önskar dig ett riktigt Gott Nytt År 2012!

    SvaraRadera
  5. Inte lätt att komma in på din blogg idag.. Ha det gott i Svedala och Gott Nytt År!

    SvaraRadera
  6. Dessa nya ord. Undrar just om dom går att skriva i WF ;)
    Gott Nytt År på dig!
    Kram!

    SvaraRadera
  7. Tack för dessa fina ord och jag kan därför hälsa från "surdegshotellet" - tog mig en tur dit igår - där jäste det som aldrig förr...
    Gott Nytt År!

    SvaraRadera
  8. Ett av mina nyårslöften måste bli att jag arbetar mindre och påsvis får mer tid att kommentera på alla fina och läsvärda bloggar, alltså även på denna!
    Var rädd om dig och de dina!
    Gott slut och Gott Nytt och Kram ifrån Oumberlige Peter!

    SvaraRadera
  9. Jag är en juholtare. Gott Nytt År!

    SvaraRadera
  10. Gott Nytt År och en kanonfortsättning till er allihop!!

    SvaraRadera