De har funnits sedan 2001 och det är ett fantastiskt smidigt sätt att resa på. Man "flashar" kortet då man kliver på färdmedlet och upprepar handlingen då man går av. resultatet blir då att man betalar enbart för den sträcka man åkt! Visst är det bra?! Tydligen fungerar det på något vis så att maskineriet drar maxsumman vid första "flashandet" och sedan dras automatiskt summan man inte åkt upp när man går av. Det innebär att om man skulle glömma proceduren vid avstigandet så dras maxsumman från kortet.
Nu är inte det någon större panik även om det skulle ske eftersom maxsumman på bussen är ungefär 15 svenska kronor och det känns väl hyfsat överkomligt. Tunnelbanan är så fiffigt inrättad så man kan över huvudtaget inte komma in genom grindarna om man har mindre än en eventuell maxsumma på kortet.
Sedan kan man även använda kortet som betalning på vissa platser, plus att några skolor har tydligen börjat använda dem för elevregistrering. Ytterligare ett användningsområde finns och det är om man vill ta sig upp till "takpromenadvägen" på Pinnacle@Duxton för att titta på utsikten. Där fungerar nämligen kortet i hissen! (Varför inte, liksom)
Ett annat fiffigt kort är ett "cash card" som ska sitta i bilen. Där dras det pengar automatiskt när man kör in på de betalvägar som finns plus att det även dras automatiskt på vissa parkeringar. För övrigt får man inte åka på betalvägarna över huvudtaget om man inte har ett sådant kort i bilen. Det innebär böter om så skulle ske, och det här är väl inte direkt något land där man testar om det stämmer...
De är att finurliga Singaporianerna, de lämnar inget åt slumpen!
SvaraRaderaInte mycket!
RaderaAllt verkar väldigt organiserat och modernt i Singapore! Annars upplever vi iofs Sverige som ganska modernt nu efter 1 år i sydeuropa ;)
SvaraRaderaAllt beror ju lite på vad man jämför med ;)
RaderaDet som finns, det finns i Singapore. Ordning och reda ska det vara.
SvaraRaderaInget slarv här inte!
RaderaValplanerade land! Vi har ocksa liknande i bilarna for vagtullarna. Kostar bara nagra kronor att passera en "tull" men det blir latt en del pengar om det ar pa vag till och fran jobbet. Nar det ar dags att fylla pa sa far man ett SMS.
SvaraRaderaJa, det finns ju några länder med ordning och reda i den delen av världen ;)
RaderaHärligt när tekniken hjälper och gör saker smidigt. Själv har jag en mobil som är full och vägrar nyktra till ;-). Kram
SvaraRaderaHan har kanske tagit julledigt!
RaderaDet kortet skulle jag kalla ett riktigt smart card! Det slår nog Reskassan och. Access kortet med hästlängder.
SvaraRaderaDessutom är det betydligt billigare att resa i Singapore än i Stockholm!
Det är fantastiskt billigt att åka kollektivt där!
RaderaVad smidigt med ett kort. Här har vi olika för skytrain, MRT mm vore så mycket enklare om man bara behövde ett enda.
SvaraRaderaVisst borde det kunna fungera på alla ställen.
RaderaSå bekvämt med ett sådant kort!
SvaraRaderaJättebekvämt är det!
RaderaLåter mycket smidigt med korten. Ju mer jag lär mig om Singapore desto mer längtar jag tillbaka. Tänk om fler länder kunde ta lärdom av Singapore.
SvaraRaderaKram Kim :-)
Visst finns det mycket andra skulle kunna ta till sig.
RaderaDär har verkligen SL något att lära sig. Man har tydligen haft stora problem med något som kallas "reskassan" och nu skall den skrotas eller göras om. Ett studiebesök i Singapore vore kanske på sin plats!
SvaraRaderaVarför inte!
RaderaVilket bra system.
SvaraRaderaOch så enkelt!
RaderaIntressant det där med kollektivtrafik i olika länder alltså. I Wien finns det exempelvis varken spärrar eller spärrvakter, vilket gör att trängsel och köer inte alls är lika frekvent som i Stockholm. Svartåkningen är inte särskilt hög för det, tvärtom. Betala kan du göra med kort eller kontanter. Smidigt och enkelt tycker jag i alla fall =)
SvaraRaderaSystemet i Wien var väldigt enkelt! Och som du säger, ågra köer såg vi inte till under våra dagar på plats.
Radera