måndag 30 november 2015

Advent

Visst är det mysigt när det blir advent. Det där med att få börja tända alla ljus och det lyser upp av adventsstakarna som står i alla fönster. Jodå, det är speciellt, det tycker jag också. Dock inte här. Det blir inte samma sak! På något vis så kan advent komma och försvinna rätt spårlöst. Visst har vi svenska vänner här som advenstpyntar "på riktigt", men det funkar inte riktigt för mig. Det blir i alla fall ingen asvenstsstämning i 30 graders värme och med vajande palmer utanför fönstret. För övrigt så är ju halva känslan att se alla andra adventspyntade fönster och de finns ju inte här.

Nåja, jag har faktiskt pyntat jag också, så det så! Kanske inte sådär fruktansvärt ambitiöst, men ändå... Jag har ställt fram vårt pynt och nu pryder det sin plats och får väl stå där tills julen är över. En fördel med detta något minimalistiska pyntande är i alla fall att det tar ungefär 1 minut att plocka fram, och troligen ungefär samma tidsåtgång till bortplockning...


Idag är det i alla fall Andersdagen och det är idag vi ska spå julaftonsvädret. Ni vet det där om Anders slaskar så braskar julen och tvärtom. Det är ju liksom inte heller så enkelt att förutspå från den här delen av världen.

Nu är det inte bara julaftonsvädret som förutspås av Anders minsann, utan det är faktiskt så att det har betydelse för hela vintern. Det finns nämligen ytterligare en gammal bondepraktikeramsa som säger att "Andermässenatt, om stubba har hatt, så lega där till vaffre-natt". Så om det är snö i natt så kommer det att ligga kvar ända till Marie bebådelsedagen den 25/3, bara så ni vet. (ytterligare lite onödigt vetande att fylla på med)

Nu ska jag orientera runt lite i vår cyberspace och få lite bilder på mysiga adventsfiranden, ljusstakar och pepparkaksbak. När jag fyllt det behovet så kan det vara så att jag fortsätter advenstfirandet med en bok på något ställe utan att bekymra mig sådär väldigt mycket över vare sig huruvida Anders slaskar eller ej...


8 kommentarer:

  1. Vi hade svensk julmarknad här igår, i 35 +.
    Lucian och tärnorna höll på att svimma, det fanns i alla fall några som trivdes och drack rejält med varm glögg (inte jag).
    Det är som du skriver inte lätt att komma i adventsstämning i detta klimat.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Faktum är att jag har insett att glögg faktiskt är riktigt gott kall med is i, under förutsättning att det är 30 grader varmt ute då förstås...

      Radera
  2. Här har vi t o m fått ett tunt snötäcke som hjälper till att skapa den rätta stämningen.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Härligt! Det ska vara lite vitt på advent.

      Radera
  3. Singapore skulle passa mig perfekt. Vi pyntar nämligen inte heller. Skulle kanske kunna sträcka mig till en LED-slinga...

    Tänk att Anders har en sådan "makt". Å konstigt nog har det varit strålande solsken här idag och inte en endaste snöflinga än efter nattens skyfall. Så jag hoppas innerligt att jag slipper snö till den 25 mars 2016...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ibland kan jag faktiskt längta lite efter att få plocka fram ljusstaken och sitta i mörkret och mysa. Speciellt till morgonkaffet.

      Radera
  4. Verkar vara precis lagom kanske med adventspynt i den typen klimat du befinner dig i.
    Anders hade nog litet mer substans tror jag för 30-40 år sedan. Här i Stockholmsområdet fick vi inte del av Gorm egentligen (ovädret som drabbade södra Sverige) mer än att det var mer blåst och litet regn/snö under natten.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ibland så får han ju rätt den där Anders, det borde ju stämma in med jämna mellanrum...

      Radera