måndag 9 november 2015

Fars dag

Helgen som precis kommit och gått var, som förmodligen de flesta av oss vet, den andra helgen i november. Andra söndagen i  november innebär att vi ska fira våra pappor. Ett firande som infaller på olika dagar beroende på var i världen man bor. Men med tanke på det förra inlägget så tänker jag inte gå in på vilka olika datum det rör sig om (det kan ju bevisligen bli lite fel), utan det får den som nu absolut vill veta detta leta reda på själv!


"Fars dag" Kommer ursprungligen från USA och en Mrs Dodd som ville hylla sin far som blivit änkling tidigt och ensam fostrat en stor barnaskara. Till Sverige kom traditionen 1931 och på något vis känns det som att den där hysterin som funnits under många år lagt sig lite och det är inte lika nödvändigt att köpa en ny slips varje år det är dags för denna dag.

I vår familj kommer årets fars dags-present att beröra oss alla, inklusive mamman! Av sina döttrar fick nämligen pappan en utmaning. En "30 dagars crunch challenge". En utmaning som består i att under 30 dagar göra ett antal övningar som då ska resultera i en platt och fin julmage!

Ja, jag antar att det bara är att bita i det sura äpplet och bege sig in i leken så i kväll ska det crunchas här minsann och om resultatet blir som bilderna utlovar så kommer det att beredas plats för väldigt mycket julmat om man säger så...


8 kommentarer:

  1. Är det någon "firardag" som inte kommer från kommersens förlovade land USA. Inte många iaf.

    Presenten din pappa fick är riktigt rolig. Crunch challenge - måste jag googla. Vill ju också få plats med fin mat framöver;-)

    SvaraRadera
  2. Ser att jag troligen uttryckt mig lite oklart - har ju förmåga att göra det ibland ;) Det är alltså mina döttrar som gav sin pappa detta i present och av någon anledning lyckades även jag i egenskap av hustru bli inblandad i det hela...;)

    SvaraRadera
  3. Så blev det hos oss också. Jag antog plankan-utmaningen och maken hakade på, vilket tyvärr medförde att han fick muskelinflammation i ryggen.
    Var försiktiga :)

    SvaraRadera
  4. Jag har nog aldrig hört talas om en så vettig present. Och bara det att andra har lika mycket glädje av den är unikt.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jo då, här kämpar vi och svettas allihop, var och en på sitt håll.

      Radera
  5. Nu kan ni iaf jobbar hart infor julen for att sedan ata er feta igen. Mycket praktiskt.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Visst är det! Bara tanken att sitta och mumsa i sig godsaker med gott samvete - man kan ju alltid göra om det efter jul ;)

      Radera