onsdag 15 februari 2012

Konstiga nyttigheter

Marknader av alla de slag finns det gott om I Singapore. En variant, där man kan hitta väldigt många "konstiga" saker på ett och samma ställe, är Victoria Wholesale Centre.


Här kan man hitta det mesta, mycket torkad mat, som fisk, räkor och svamp. Det finns också nötter i mängder, rötter av alla de slag, sjögurkor i alla storlekar, kryddor, teeer, nudlar, såser plus mycket mer ätbart. Det mesta är ju bra för något också! Jag fick en lektion i "vad-man-ska-använda-vad-till", fast jag får väl erkänna att jag inte kommer ihåg så mycket.






Eftersom jag egentligen var ute efter ginseng i pulver- eller teform och de inte hade det, fick jag helt enkelt bevittna hur de förvandlade ginseng i större format till pulver. Det var en rätt lång procedur, så jag lyckades väl förhöra mig om det mesta under tiden. Man kan även få en egen ihopkomponerad mald blandning, beroende på vilken åkomma man lider av.




Är man inte ute efter något ätbart, finns också allt mölligt annat, husgeråd, korgar, bambulöv, pappersvaror...   I en av affärerna kan man även köpa kaffebönor och få dem malda på plats.



Det här är ytterligare något som kommer att vara ett minne blott efter att den nya motorvägen börjar byggas. Som jag förstod, så skulle de flytta i april, men om det var bara just den här affären eller alla, det vet jag inte, och det kan i och för sig vara april nästa år...det är ju inte alltid så lätt att förstå... men april var det  i alla fall!

20 kommentarer:

  1. Svar
    1. Det är spännande, och jag slutar aldrig fascineras av alla varor som finns.

      Radera
  2. Välsorterat så det förslår.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Visst är det - men filmjölk, det har dom inte!

      Radera
  3. Ser ut som att man kan hitta allt möjligt där, även om det kanske inte exakt var något som jag gått och tänkt på att jag saknade... ;)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nej, det är väl egentligen inte så mycket som man inte kan klara sig utan om man tänker efter...

      Radera
  4. Förstår att du precis som vi tycker att det är väldigt roligt med den lokala maten och den lokala kulturen. Vi försöker också lära oss och provar gärna en hel del konstigheter. Belgien var mer "exotiskt" än Tyskland tycker jag nog. Men det är ju inget att jämföra med det du år uppleva förstås. :-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag håller med - det är jättespännande att prova nya saker.

      Radera
  5. Nästan precis som i vår China Town ....med där är det svårt att förstå när man vill att de ska förklara...chies-thai är jag kass på ;)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Antar att det kan medföra samma typ av språkproblem som när kineserna här pratar sin variant av det redan väl uppblandade "singlishen"...inte alldeles enkelt!

      Radera
  6. Ojojoj... Allt såg ju inte gott ut, om man säger så... Men väldigt intressant och på marknader är det alltid så MYCKET av allting. Lätt att bli lite yr!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Som sagt...inte så gott, men intressant!

      Radera
  7. Måste ju säga att där var en del saker som inte såg ut som delikatesser direkt men de kan ju vara smarriga ändå!

    SvaraRadera
  8. Härligt och livsbejakande inlägg måste jag säga, det där med lite torkad småfisk funderar jag starkt på, kanske byta ut müslin? Okej, kanske skär sig med filsmaken men det kan ju som sagt bara vara en vanesak!
    Ha det Bäst!
    Kram ifrån Oumberlige Peter!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Fiskfil, tja, varför inte...det finns ju jordgubbsfil!!

      Radera
  9. Ser ut som ett shoppingcenter för utomjordingar...

    SvaraRadera
  10. Svar
    1. Långt ifrån! Jag går mest runt och är fascinerad! Min största merit så här långt är att ha tillagat och ätit sjögurka.

      Radera