tisdag 11 februari 2014

Två gånger är en vana

På framsidan av Denise Rudbergs bok "två gånger är en vana" kan man läsa att "Brotten är inte vackra men miljöerna är eleganta" och precis så är det. Handlingen i boken rör sig i kretsar man normalt sett inte befinner sig i när det handlar om deckare. Om det nu är en deckare...

Jag är inte helt säker på att jag skulle placera den i deckargenren. Det är egentligen inget fall som ska lösas, eller jo, lite grann är det så, men det blir nästan en bisak bland alla finansvalpar (och vuxna hundar med för den delen) som rör sig i finare kretsar och inte minst kring det stora investmentbolaget "Chinese Wall" där det döljer sig en hel del under ytan. Här återfinns fideikommisset där bara söner räknas och ska ärva, hustrumisshandel bakom vackra fasader samtidigt som det hålls glamorösa middagar.

Jag tyckte om boken. Jag vet egentligen inte om det beror på språket som tilltalade mig mycket, eller om det är för att jag fick besöka miljöer där jag normalt sett inte befinner mig, för någon direkt spännande deckare är det kanske inte, men det måste det ju inte vara för att vara bra.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar