torsdag 10 november 2016

Turist på hemmaplan

I de flesta stora städer finns någon variant av guidad rundtur, ofta i form av en busstur av något slag och Singapore är absolut inget undantag. Här finns ett antal olika varianter och fram till nu hade jag inte testat någon av dem. Det är ju ofta så, att den sista platsen man gör det på är den där man bor. Men det är ju aldrig försent och då vi fick gäster som gjorde just detta, och som fick ett halvt dygn över på sin biljett, så passade jag på att utnyttja den resterande tiden för att titta på Singapore med hjälp av en guide i medföljande hörlurar.


Från det öppna däcket på bussen fick jag mig då lite mer till livs om landet som varit min hemvist de senaste åren och i ärlighetens namn ska sägas att det är ett jättebra sätt att upptäcka en stad. Nu var det i och för sig lite i senaste laget och det tillförde inte så mycket nytt, men visst var det lite kul ändå.


Nu tänker jag inte orda så mycket om själva rundturen utan ni ska få ta del av vad jag roade mig med under resan. jag satt nämligen och beundrade alla fantastiska byggnader som finns i det här landet.


Jag har sagt det förr och jag säger det igen, att vara arkitekt i Singapore måste vara ett drömyrke som heter duga. Ibland kan man tro att det går att förverkliga de mest fantastiska och vansinniga idéer.


Om man ser sig omkring så är det oerhört svårt att hitta "vanliga fyrkantiga" byggnader. De är runda och trekantiga, det finns extra utbyggnader, pelare, utsirade detaljer...ja, egentligen finns det mesta.



Det som också är lite skönt är att det även bevarats en hel del av den äldre bebyggelsen tillsammans med alla nya glaskbelädda skyskrapor. Och det är ju bara att hoppas att det får förbli på det viset.



Egentligen skulle det kunna bli "a never ending story" att visa bilder på byggnader härifrån, men någonstans får det väl finnas en gräns för det också, i alla fall för den här gången. Det kommer säkert mera...



Och lägg nu märke till att den här gången har jag inte ens tagit med några bilder på ett par av de mer spektakulära byggnaderna, det vill säga det båtliknande hotellet Marina Bay Sands, ArtSciense Museum (vilket har formen av en lotusblomma) eller Esplanade Theatre som är byggt för att likna frukten durian.


Har man inte tillgång till trädgård så kan man ju alltid fixa det på något annat sätt. Man kan till exempel komma på idén att göra en stor trädgård på var fjärde våning när man bygger ett hotell som täcker ett kvarter. Varför inte...?


Som sagt, är man intresserad av arkitektur och byggnader så är Singapore ett helt ok utflyktsmål.


6 kommentarer:

  1. Tänk så mycket som kan hittas på hemmaplan. Tack för rundturen!

    SvaraRadera
  2. När man bor i så stora städer som vi gör finns det så himla mycket att se och upptäcka. Första året här i Bangkok turistade jag en hel del, glömmer numera bort det.
    I Singapore däremot, där turistar jag.
    En härlig stad med massor att titta på.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är lite kul hur mycket det egentligen finns att se här, trots att det är ett väldigt litet land.

      Radera
  3. Dreglar mig genom hela inlägget! Absolut älskar mixen av byggnader i Singapore och är ju som du vet barnsligt förtjust i skyskrapor. Skapelserna är helt fantastiska - arkitektoniska konstverk i mina ögon. Mera sån't, tack!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag har en känsla av att du skulle kunna trivas här.

      Radera