fredag 15 juli 2011

Skogens gula läckerheter

Jag älskar att gå på jakt efter de där underbart goda gulingarna som börjar ploppa upp lite här och var i våra skogar nu - kantarellerna!


Det är så mysigt att ströva omkring i skogen, omgiven av fågelkvitter, och leta efter dessa gula läckerheter. Jag tycker inte om att plocka bär, det tycker jag är jättetråkigt, men svamp däremot, det kan jag leta efter hur mycket som helst.

Jag vet inte, men det finns säkert någon slags bokstavskombination för detta, att inte kunna gå i en skog utan att ha näsan i mosshöjd och konstant leta, och alltid ha med sig något i svampväg hem. Det måste inte nödväntigtvis vara kantareller, det finns många fler läckra matsvampar, men just nu är det mest de gula som lyser upp tillvaron i skogen.


Däremot får jag väl erkänna att det där med fågelkvitter var en lite romantiserad bild av dagens svamputflykt, idag var det mest kråkor som pratade med varandra, men man kan ju inte få allt...

4 kommentarer:

  1. HAHAHAHA "näsan i mosshöjd" helt underbart beskrivet!!! Och bokstavskombinationer...har vi väl alla i så fall...jag som allt som oftast betraktar världen genom en kameralins...
    kram

    SvaraRadera
  2. Om man skulle börja fundera på alla bokstavskombinationer man kan tänkas passa in i skulle man ha fullt upp! =D
    Och man får vara glad så länge kråkskatorna inte skiter på en, en gjorde det på mig när jag satt på ett utefik för några veckor sedan. NOT OKEJ.

    SvaraRadera
  3. Det där med att plocka svamp och bär...jag har varit ute så många gånger i mitt liv, men jag har fasiken inte tålamod :) Hahaha....bokstavskombo här också tror jag, fast åt andra hållet.

    SvaraRadera
  4. DOB: Det är väl jag och de andra sniffande svamphundarna! Att betrakta världen genom en kameralins gör antagligen att man kan få ett annat perspektiv på tillvaron...(!)

    Nilla: Nej, sån skit vill vi inte ta!! Lite konstigt är det, att fåglarna verkar skita mer i stan än i skogen...

    Trillingnöten: Du vet inte vad du missar: myggbett, fästingar, barr i stövlarna och allt annat mysigt!!

    SvaraRadera