fredag 2 december 2016

Skugga

Axel Ragnerfeldt, Nobelpristagare i litteratur och en högt prisad arbetarförfattare, är en av huvudpersonerna i Karin Alvtegens ”Saknad". Han är mannen som har haft allt: ära, berömmelse, framgång, respekt och en familj som stöttat honom, eller?

Då en gammal och ensam dam utan några släktingar eller vänner avlider rullas en mörk historia så sakteligen upp. En historia där familjen Ragnerfeldt visar sig ha många dolda hemligheter av en sådan art att inte ens sonen, Jan-Eric som åker landet runt för att hålla föredrag om sin fars författarskap, har en aning om dem.

Här finns många moraliska frågeställningar, och man kan verkligen fundera över hur långt en människa är beredd att gå för ära och berömmelse eller för att rädda sig själv och sitt rykte.

Det här är inte någon deckare och jag vet inte heller om jag skulle vilja kalla den kriminalroman, trots att boken utsågs till bästa kriminalroman i Danmark 2008, utan om den absolut måste in i ett fack väljer jag nog enbart ”roman”.

Det är helt klart en bladvändare som går fort att läsa och trots att den har ett antal år på nacken så är den väl värd att letas reda på för att läsas.


6 kommentarer:

  1. Du beskriver den här boken på ett fascinerande sätt. Jag blir nyfiken, vilket jag vanligtvis inte blir på deckare och kriminalromaner. Jag får ta ett snack med min slumrande läslust så får vi se om jag tar mig an denna roman. Jag har redan lagt den i kundvagnen på Adlibris.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Kul! Då får vi hoppas att du tycker om den :)

      Radera
  2. Har också läst och gillade den.
    Hon har skrivit flera bra och tänkvärda böcker.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag har också läst flera av hennes böcker och tyckt om dem.

      Radera
  3. Låter som ett utmärkt boktips! Upp på listan tack vare din recension som var riktigt, riktigt bra:-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det ska bli kul och höra vad du tycker sen då, om du läser den.

      Radera