måndag 5 mars 2012

Att utmana smaklökarna

Igår var vi på "High tea". Det innebär inte, som man skulle kunna tro, att man dricker te och äter en massa kakor. I alla fall inte bara...

Nej, High tea är en slags buffé med allehanda mat, efterrätter, bakverk, frukt... man kan med andra ord äta så man blir mätt för flera dagar framöver.

Jag tycker det är jättekul att testa okända rätter, och det här är ett ypperligt tillfälle att göra det. Gårdagen var inget undantag. Förutom de mer kända domänerna, som räkor, krabba, kyckling i grön curry, olika satayer, indisk gryta...och mycket mer, så fanns även mer eller mindre kända dumplings, grönsaker, såser och efterrätter av alla de slag.

Jag är egentligen ingen stor anhängare av söta efterrätter (troligen för att jag oftast är så mätt när jag kommer till den, så det kan kvitta!), men nu var jag ju tvungen att testa - och det gjorde jag!

Det mesta var helt ok, men jag hittade något som jag nu har smakat på för första och sista gången - durian porridge! För er oinvigda kan jag upplysa om att durian är en frukt som är väldigt vacker att titta på, den är ett av "Singapores varumärken". En mycket omtyckt och populär frukt som säljs ifrån gatustånd.



So far so good...men doften...den är inte att leka med! Om man har passerat ett stånd där frukten säljs, så förstår man varför den inte säljs inomhus. Inte helt olikt en rätt känd norrländsk variant av fisk, faktiskt... Hur som helst, jag har fortfarande inte smakat frukten (feg - ja, kanske lite...!), men nu kom den ju i form av gröt, och det kan ju inte vara så farligt, eller...??

Jag säger bara det - efter att ha smakat på Durian porrige, så lockar det ännu mindre att smaka på frukten! "Been there, done that..."

Det kan bli kostsamt att försöka få med den på tunnelbanan

13 kommentarer:

  1. Tacka vet jag surströmming. Men hur skulle det vara om oxå den såldes i gatustånd?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Om så skulle vara, kan vi ju hoppas att burkarna skulle vara stängda!

      Radera
  2. Låter otroligt spännande att kunna smaka sig fram bland okända rätter. Trist bara att du drog en nitlott där med gröten, ibland är nyfikenhet överskattad.. ;)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Visst är det så, men lite nyfikenhet gör oftast saker och ting mer spännande...

      Radera
  3. Påminner mig om den gången jag skulle prova på en av Islands nationalrätter - någon form av förruttnad haj. Jag tror aldrig att jag svalt en tugga så många gånger någon gång tidigare i mitt liv. Det var ett h-lvete att få ner den i magen och få den att stanna där kan jag säga... Been there, done that. Som sagt. :-)

    SvaraRadera
  4. Jag har smakat den och den är...well...kan tänk amig att gröten är riktigt äcklig! :)

    SvaraRadera
  5. Spännande. Fast de övriga rätterna verkar i alla fall frestande.

    SvaraRadera
  6. Du måste naturligtvis smaka på frukten - smakar som en vällagrad Havartiost!!1

    SvaraRadera
  7. men, så illa luktar väl inte torsk...
    kram

    SvaraRadera
  8. Spännande att smaka på något nytt.
    Eller kanske inte ;)
    Jo...man ska leva som man lär. Till barnen sa man ju alltid...smaka liite!
    Så... smaka först - bedöm sedan :)
    Kram!

    SvaraRadera