fredag 19 april 2013

Många människor på liten yta

Att det finns gott om höga byggnader här i Singapore är inte speciellt underligt om man ser till storlek i förhållande till folkmängd. Ibland kan man till och med förundras över att det inte finns fler och högre hus med tanke på just det. Ibland brukar jag roa mig med att jämföra mina två hemorter (ni hör själva hur lite jag har att sysselsätta mig med!), och det är ju lite skillnad, om man säger så...


Singapore är med sina 715 km2 mindre än vad Karlstad kommun är som är 1517 km2 Den stora skillnaden är att här i Singapore ryms det 5,3 miljoner människor, medan det i karlstad rör sig om ca 87 000! Att det finns mycket obebyggt kring dessa karlstadsbor är ju inte så konstigt, men faktum är att det gör det här i Singapore också! Jag vet att jag inte är speciellt bra i matte men just den ekvationen tror jag att det kan vara fler än jag som har svårt att få att gå ihop.


På dessa 715 km2 där det samsas över fem miljoner människor, finns det fyra jättestora (och nu menar jag verkligen jättestora!) naturreservat, därutöver finns det 20-talet riktigt stora parker plus ett antal mindre. Dessutom finns det fler än 20(!) golfbanor. Jamen försår ni att det kan vara svårt att få det här att gå ihop? Och säga vad man vill om Singapore, men konsten att bevara grönytor har de i alla fall fixat med bravur.



I och med att det finns såväl bevarad regnskog som iordningställda parker, så finns ju även möjligheten att träffa på djur "på riktigt" och inte bara de inburade på zoo.



Det är förresten lite kul att läsa om landstorleken i Singapore. Landet växer nämligen! Det var väl någon som kom på att folk inte fick plats, så då bestämde man helt enkelt för att göra landet större! Det är ju en ö, så det var väl bara att bygga ut! Och det gjorde man! De som bodde vid havet på 60-talet gör det inte numer, och det som heter "Beach Road" går idag rätt långt ifrån stranden.



Innan det hela startade byggas ut på 60-talet var Singapores yta 580 km2, 1990 var den 630 och idag har den alltså växt till 715. Nu har man dock kommit på att det är lite dyrare och mer besvärligt, eftersom havet som ska fyllas upp blir djupare och djupare, så vi får väl se vad som händer. Men man har garderat sig, för när man läser siffror om landets storlek, så står det "latest update", bara för omutifallomatt...




15 kommentarer:

  1. Oj, det hade jag ingen aning om att Singapore faktiskt växer på ytan!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nej, det var nästan så jag inte trodde på det första gången jag hörde det.

      Radera
  2. Häftigt sätt att växa på. Sverige kanske ska ta efter. Vi behöver växa "på sidorna".
    Vissa av de där djuren skulle jag inte vilja möta hur som helst.
    Spännande att få ta del av dessa kontraster. Genast blir jag nyfiken på om det syns markant på något ställe. När det är massor av höga hus och plötsligt är det tomt. Är vägnätet och kvaliteten på det också påtagligt.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det kanske kan bli lite körigt att få Sverige att växa västerut, det kan ju vara någon på andra sidan gränsen som protesterar ;)
      Det största naturreservaret, det med bevarad regnskog, ligger "lite mitt på ön", så just där är det ju inga höga hus och där ska det förhoppningsvis inte bli några heller. När man är där, är det väldigt lätt att glömma att man befinner sig mitt i en miljonstad, samtidigt som det är lätt att glömma att man befinner sig mitt i tropikerna när man är bland husen.

      Radera
  3. Hahahaha...vilken cool apa!
    Underbar fakta om Singapore.
    Kram!

    SvaraRadera
  4. Detta makalösa lilla rike. Det som händer, det händer i Singapore.

    SvaraRadera
  5. Wow vad häftigt att Singapore växer. Hur har man egentligen fyllt ut? Har man bara "hällt" ut en massa sand eller använder man sig av betong?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag vet faktiskt inte, men på något vis låter det där med "bara sand" lite vanskligt, speciellt med tanke på att de ska bygga en ny tunnelbanelinje på ett område där landet växt! Jag vet dock att man har köpt sand från Indonesien, hur det gått till rent praktiskt har jag inget svar på, men fungerar gör det tydligen i alla fall...

      Radera
  6. Det är ju häftigt/spännande att man kan öka sin landyta... Men lite oro känner jag för det. Jag menar att hur bra är det för evolutionen..? Såg nån dokumentär för något år sen som skrämde upp mej lite :)

    Tror säkert att jag skulle göra succée i plagget *skrattar*, men jag är lite sur över att jag inte fått veta det som Expressen skriver om när jag var yngre. Då hade jag gärna ingått i testgruppen ;)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag tror inte att det är bra för områdena under havet där ute alls, men risken är väl att ingen bryr sig! Förhoppningsvis är det inte så många fler här i världen som kommer på den här idén...

      Radera
  7. Jisses! Fantastiskt att de får det att gå ihop så där :)

    SvaraRadera
  8. Intressant jämförelse med Karlstad (fast vi har i alla fall fått ett nytt fint "höghus" nu!). Kände inte till att de har utökat Singapores yta. Man hör ju bara om hur de bygger öar utanför Dubai annars..

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ibland kan man fundera lite på hur någon över huvudtaget kunde komma på idén från början!
      (Nu snart ska jag hem och titta på Karlstads nya stolthet, så får jag se hur det blev när det blev klart)

      Radera