onsdag 31 december 2014

Hjärtats mörker

"Hjärtats mörker" är en kriminalroman skriven av Jonas Moström, och det är min första kontakt med denne författare, och en positiv sådan.

Den börjar, som så många andra deckare, med att det är barn som hittar en kropp någonstans och i det här fallet är det två bröder som hittar en strypt kvinna med sönderrivna kläder i en skogsdunge.

Huvudpersonerna är två vänner, polisen Johan Axberg och läkaren Erik Jensen, som båda bor i Sundsvall. Samtidigt som Johan Axelsson leder utredningen av mordet så åker Erik Jensens fru på en skrivarkurs i Frankrike, vilket kommer att få stora konsekvenser för många...

Även om den kanske bitvis är väl förutsägbar, så är det en deckare som föll mig i smaken. Den är bra skriven och, precis som det ska vara, så var det väldigt svårt att inte läsa "bara en sida till".

Det här är den tredje i en serie om åtta böcker där vännerna Axberg och Jensen figurerar.  Om det var "nyhetens behag" som gjorde att jag gillade boken, eller om det var något annat vet jag inte, så visst ska jag testa ytterligare någon av samme författare. Men risken är väl även i det här fallet, som i så många andra, att de personliga problemen hos huvudkaraktärerna tar över.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar