fredag 1 oktober 2010

Singlish

I Singapore pratar man engelska! Himla bra för alla som kommer hit och kan språket! Inga problem alltså...trodde jag, fast alldeles enkelt visade det sig inte vara. Här pratar man nämligen "Singlish"! Första gången jag hörde det trodde jag att det var ett skämt, men så var inte fallet! I Singapore har man skapat ett språk med detta namn. Visserligen inte ett officiellt språk, men inte desto mindre, ett språk som talas och som man kan hitta ordböcker/guider till.

                                            

Min första ordentliga kontakt med Singlish var när jag skulle försöka få tag i en busskarta - vilket visade sig inte vara alldeles enkelt - men efter att ha blivit hänvisad till alla möjliga ställen, hamnade jag till slut framför en glaslucka, bakom vilken det satt en  kvinna som var måttligt intresserad av min närvaro. Jag frågade på min allra bästa engelska, med alla möjliga artighetsfraser inbakade (precis som sig bör om man har lärt sig korrekt engelska), med påföljden att kvinnan tittade på mig, skakade på huvudeet och sa "No have!" och med det var konversationen slut. Något snopen lommade jag därifrån, i tron om att detta var en mycket otrevlig kvinna, men nu har jag lärt mig att det inte var så, det är på det viset Singlish talas.

Detta språk lider total brist på onödiga ord och är helt befriat från grammatik. Det vore troligen en dröm för alla svenska elever, tänk er själva att slippa allt vad do-omskrivning innebär! I stället för att fråga "Where do you sit?" säger man helt enkelt "Where you sit?" Ett annat exempel är om man undrar vad någon tycker, så istället för att använda "Do you like it?" så säger man helt enkelt "Like lah"? Prata om att ta bort onödiga ord!

"Lah" är ett mycket användbart ord när man talar Singlish, det läggs till efter i princip allt som sägs, och förmodligen betyder det allt möjligt. Det viktiga är att det ska komma sist, endera efter en mening för att understyka något som sägs, eller efter ett ord i frågor eller uppmaningar. Så om man inte kan något annat "singliskt ord" kan man ju alltid slänga sig med ett "Lah" här och där!





Vid lite eftertanke är det kanske inte så konstigt att det har uppstått ett slags kompromisspråk. I Singapore, med en yta av ca 700 km2 (att jämföra med Karlstads kommuns 1.165)  finns det fyra officiella språk! Språken som talas är engelska, kinesiska, tamil och malajiska. Engelska är det språk som talas av alla (mer eller mindre) och används som affärsspråk. Den största delen av singapores ca fem milj. inv. är av kinesiskt ursprung, så det är troligen en av orsakerna till att detta inhemska språk "singlish" har växt fram.

 Det kanske är tur att det "bara" bor fem milj. i Singapore, och att det inte får plats så många fler innan ön sjunker, annars kanske Singlish vore nästa stora världsspråk, fast å andra sidan kanske det vore bra med tanke på att det är totalt grammatikbefriat och därför borde vara hyfsat lätt att lära!

1 kommentar:

  1. Vad roligt att läsa ditt allra första inlägg.
    Sedan blev det några till - bara du vet hur många. Eller inte.
    M v h Bosse Lidén

    SvaraRadera