fredag 8 oktober 2010

Lunchgäster

Vi har bjudit hem gäster på mat! På söndag har vi lovat en singaporiansk familj att de ska få komma hem till oss och äta. Det kändes som en väldigt kul och bra idé. Eftersom vi har varit hos dom tidigare tyckte vi att det var dags nu och att "slänga ihop lite mat" är väl inga problem...

Så var det plötsligt någonting som slog mig, och jag började titta i skåpen i vårt kök. Jag kan väl inte direkt skryta med att ha ett välutrustat kök i Sverige heller, men något bättre än det vi har här är det ju. Nu insåg jag plötsligt att jag ska laga mat åt sex personer med hjälp av en 1-literskastrull, en ugnsform som visade sig vara till bakning och inte får vara i ugnen om det är varmare än 200 grader samt en liten söt stekpanna som man kan steka ett ägg i... Låter lite som om det skulle kunna bli en tårtbotten med en liten omelett på, och lite ris på toppen! Vem vet, kanske går att saluföra som den "typiska svenska söndagslunchen".

Nästa lilla problem, är att vi inte heller har porslin för att vara sex personer runt bordet - fast å andra sidan kan man säkert äta på olika tallrikar och dricka ur olika glas, för så gör vi ju alltid i Sverige!? Nu finns det säkert de som med bestämdhet hävdar att jag skulle absolut kunna duka så, och jag erkänner att det nog är på det viset. Fast i det här fallet kanske jag ska undvika det med tanke på att jag nu ska försöka representera Sverige.

Ju mer jag funderar på det, desto mer lutar det åt att det blir en typisk svensk lördagsutflykt imorgon - till IKEA! På något vis ska väl detta lösa sig, eller som vi säger i Värmland: "Dä årner sej, å öm dä inte årner sej så kvetter dä"!

2 kommentarer:

  1. Absoulut INTE udda porslin. Här är det manglade vita linnedukar och linneservetter som gäller. Gärna vackra glas från Orrefors och porslinet naturligtvis från Rörstrand. Ikea .........hm. Okey det kan väl duga. Har de älgkött på Ikea? Köp det i så fall. Det brukar jag nämligen bjuda utländska gäster på. Det är alltid uppskattat. Lycka till med middagsbjudningen. Kram från Anette

    SvaraRadera
  2. Hur gick det....blandat eller Ikea??

    Vad blev det för mat, spännande??!!

    Kram Inger

    SvaraRadera