onsdag 6 oktober 2010

Att skiljas från en bok

Att läsa sista sidan i en bok är lite som att skiljas från en vän. Dom man har "umgåtts med" under en tid bara försvinner på något underligt vis. Vissa böcker sätter naturligtvis djupare spår än andra, men oavsett bok så är det oftast lite av en tomhetskänsla när man har läst sista sidan och slår ihop pärmarna .

Visst är det härligt när man får tag i en bok där man bara måste vända blad, och se vad som händer på nästa sida! Just dessa "bladvändarböcker" har ofta en tendens - i alla fall hos mig - att vara hyfsat enkla och utan så många dubbelbottnar så man måste tänka för mycket. Alltså lite typisk sommarlitteratur, sådant som det är så skönt att koppla av med på stranden eller på balkongen när det är varmt och skönt. Eller för all del, även inomhus om det är kallt och regnigt...

Just nu lever jag ju i en värld fylld med sommar och tid att läsa, så det blir en och annan bok. Den senaste bok jag slog ihop var Camilla Läckbergs "Fyrvaktaren". Jag gillar hennes böcker, jag tycker om sättet hon skriver på, de är lite "sådär lagom". Visserligen är det kanske lite väl mycket mord och hemskheter för att vara en så liten ort som Fjällbacka, men å andra sidan så har väl det hänt tidigare i litteraturens och filmens värld. Det är väl inga böcker som sätter några djupare spår hos läsaren, men de är underhållande och typiska "bladvändare".

Innan den läste jag "Marley och jag" av John Grogan. Det var en underbart mysig bok! Egentligen hände det inte mycket alls, utan det handlar om livet med en totalt omöjlig hund. Det är tänkbart att boken blir bättre om man på något vis kan leva sig in i situationer och händelser, att man har någon slags hundrelation. Hunden Marley får diagnosen ADHD av sin husse, och det kanske är en förklaring till att jag tog till mig boken så varmt, jag var ju faktiskt beredd att ge min senaste hundrelation samma diagnos. Det är i alla fall en lättsmält och mysig bok som jag mycket väl kan tänka mig att rekommendera.

Får väl se vad nästa bok blir, det finns ju några att välja på, men som sagt, tid har jag ju och det är jättehärligt!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar