tisdag 26 oktober 2010

Väder och Mat

Här pratar man inte om vädret med varandra! Det är för övrigt fullt förståeligt, det skulle inte bli någon jättegivande konversation:

   "Vad varmt det är idag"
   "Ja, och fuktigt, precis som igår"
   "Ja, och som i förrgår"
   "Det har regnat och åskat lite också"
   "Ja, precis som igår"
   "Och i förrgår"

Nej, det skulle väl inte vara någon speciellt varierande diskussion, det är väl det vi har att prata om i Sverige, vi kan i alla fall ondgöra oss över att det är för varmt eller för kallt. Det är väl för övrigt det enda som aldrig är lagom i "lilla landet lagom".

Jag har förresten konstaterat att meteorolog i Singapore kanske vore ett vettigt yrkesval i mitt nästa liv! Till och med jag skulle klara av att ställa den tredagagsprognosen som oftast finns att läsa på vädersajten:

"Monday: Morning showers with thunder"
"Tuesday: Morning showers with thunder"
"Wednesday: Morning showers with thunder"

Ibland kan det faktiskt variera lite, så det är "early afternoon showers" eller "late afternoon showers" men även jag skulle kunna fixa den variationen i väderprognosen! Och temperaturen är ju alltid mellan 25-32 grader med några graders variation bara för att göra det mer spännande!! Och mellan regn- och åskvädren är det förhoppningsvis sol - en västerlännings förhoppning!

Så, här pratar man alltså inte väder om man träffas, här pratas det mat! Var man åt igår, var man ska äta idag och var man ska äta imorgon! Man diskuterar favoritställen och byter restaurangtips med varandra. Singaporianer är ett matälskande folk. Så kan man också hitta all världens mat med olika smaker och dofter. Jag har också insett vad kul det är att hitta nya maträtter och att upptäcka nya smaker. Framför allt användandet av nya kryddor i den egna matlagningen - ja, jag lagar faktiskt mat då och då i min enda, lilla gryta och det blir så bra så...eller inte...

Det är väl så att en del experiment med inköpt mat som man inte är helt säker på vad det är, och med nya, för mig okända kryddor, inte alltid blir positiva smakupplevelser, men smakupplevelser blir det och kul är det!

1 kommentar:

  1. Hej!
    Linn Malmén tipsade om din blogg och vi skulle gärna vilja komma i kontakt med dig, för ett eventuellt reportage framöver.
    Du kan väl vara snäll och maila mig på helalivet@vf.se
    Ha det gott!
    Med vänliga hälsningar,
    Anna Sjöström, Värmlands Foklblad

    SvaraRadera