torsdag 14 juni 2012

Fotbollsfest, eller??



Att det pågår ett EM i fotboll är det troligen få som har undgått, oavsett om man råkar vara intresserad av denna företeelse eller ej. Och det på grund av att tv:s sändningstider upptas till väldigt stor del av det och tidningsrubrikerna handlar till största delen just nu om fotboll, eller...?

Vid närmare eftertanke är jag inte så säker på att det är fotboll det handlar om. Det känns mer som om det handlar om fotbollsfans(?) som slåss och skadar varandra, vem som är osams med vem, oerhört stora sprickor och dålig stämning i det svenska landslaget (det måste det ju vara, eftersom engelska tidningar skriver om det och troligen har full koll!!), bloggar och twitter om stolphållande människor och fotbollsspelare som kommer att bidra till att mobbingsfrekvensen i svenska skolor ökas...

Lite tröttsamt kan jag tycka att det är, men säljer gör det väl, eftersom det är så pressen ser ut.

Hur som helst, jag tillhör den skaran som tycker det är kul och följer det hela på tv. Och visst är det en speciell stämning när det samlas en masssa människor och hejar tillsammans. Nu har det ju inte blivit någon lysande start för våra blågula svenska vänner och troligen så fick väl även våra rödvita grannar sin nådastöt igår, men det finns väl andra och vad är det som säger att vi inte helt plötsligt kan tycka jättemycket om någon annan nation, i alla fall bara över fotbolls.EM...


12 kommentarer:

  1. Jag kan tänka mig att det råder fotbollsfeber i Europa nu!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jo, det gör det nog lite överallt i den här delen av världen.

      Radera
  2. Jag minns nar det var fotbolls VM och vi knatade ner till The Beach Hut pa East Cost och kollade pa matcherna, harlig stamning var det samt minns matchen Sverige-England vid fyra pa morgonen!
    Det ar synd att huliganer forstor for sport kan faktiskt vara enanade ibland, man traffas, har roligt tillsammans! Har i Dubai sa finns det gott om sportsbarer dar expats samlas!
    Kram!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag håller med - det där med att se olika sportevangemang på tv på en bar tillsammans med en massa andra är otroligt kul!

      Radera
  3. Nä, den där glädjen verkar ha försvunnit. Det verkar agressivt och vibrerar hormonstint och gränsar till mordhot. Tycker att det är så trist.....

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tyvärr så är det väl som så ofta; ett fåtal som förstör för väldigt många...

      Radera
  4. Bra knorr på ditt inlägg.

    SvaraRadera
  5. Njuter varje dag av två fotbollsmatcher, EM-fest! Det finns otroligt mycket bra med och inom fotbollen, så gallra lite när du läser.

    SvaraRadera
  6. Ska jag vara ärlig, så läser jag inte så mycket mer än rubrikerna, jag gör som du, ser matcherna och tycker det är kul, men jag tycker fortfarande det är synd att det fokuseras på så mycket annat än fotbollen.

    SvaraRadera
  7. Ser onekligen ut som att man får skaffa sig något annat land under EM. Frankrike, kanske? Det är ett fint land, med både atlant- och medelhavskust.

    SvaraRadera
    Svar
    1. jag tycker att Frankrike låter som ett mycket bra val!

      Radera