måndag 18 juni 2012

Kaffets betydelse för människan i allmänhet och mig i synnerhet

Jag tycker om kaffe! Jag tillhör dom som dricker rätt mycket kaffe och tycker det är gott. Och om man ska tro statistiken så är jag ju i väldigt gott sällskap, eftersom Sveriges befolkning dricker näst mest kaffe i världen per person efter Finland. (Om man ska fortsätta att tro på statistiska siffror, så drack vi i Sverige 150 liter kaffe per person under 2008)

Dock förändrar sig sättet vi dricker kaffe på. De där små söta blommiga kopparna med fat som det alltid serverades kaffe i hos min mormor och morfar, tog aldrig plats i mina egna skåp, utan där var det bara muggar av olika slag som det dracks kaffe ur. Inga löjliga småkoppar här inte, och framför allt inte några fat! (prata om onödig disk...)

Men nu har  det hänt något på kaffefronten! Helt plötsligt kan man inte gå ut på ett fik (som för övrigt numer heter "coffee shop") och beställa "en kaffe", utan det finns ju en hel massa olika sorter, med och utan mjölk, varm eller kall mjölk, skummad, hasselnöts- eller chokladsmak och så vidare. Med denna trend har vi ju även fått ett nytt ord till vårt svenska språk, nämligen "barista" som är en slags bartender som tillreder kaffedrinkar av olika slag.

Den populäraste varianten idag är inte så överraskande, caffé latte och på en typisk coffee shop är konsumtionen av mjölk tre gånger högre än själva kaffet!!

Jag har fallit lite för den nya trenden såtillvida att jag tycker espresso-kaffet är väldigt gott, har till och med en sådan maskin på köksbänken. Men fortfarande vill jag att kaffet ska smaka kaffe och helst inte något annat. Och dagens godaste kaffe är onekligen den som intas efter frukosten, och den här årstiden gärna på balkongen...


16 kommentarer:

  1. Jag skulle inte klara mig utan kaffe. Prova kall espresso med massor av is i. Smakar gott om ni får några varma soldagar i Karlstad.

    SvaraRadera
    Svar
    1. ska testa, men om jag ska vänta på en riktigt varm dag, verkar det som om jag får fortsätta vänta...

      Radera
  2. Kaffet ar en nodvandighet! Minns nar man jobbade i Sverige och hade en halvtimmes rast varje morgon och eftermiddag! Kaffet ar en viktig social punk ocksa! Jag foredrar en kopp vanligt bryggkaffe, har i Dubai heter det "americano". Nyoppnade kanadensiska Tim Horton har valdigt gott kaffe som paminner mycket om det svenska bryggkaffet (tycker i alla fall jag). Basta kaffestunden ar runt tretiden pa eftermiddagen, med en liten chokladbit till!
    Kram!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag har konstaterat att jag dricker väldigt mycket mer kaffe här jämfört med vad det blir nere i värmen, men det blir inte lika mycket som när jag jobbade.

      Radera
  3. Ja! Kaffe! Tar till och med mig maskinen ut på landet. Det går i arv, min mamma kunde inte somna om hon inte drack en kopp kaffe (gärna en kopp med rosor på) med grädde i.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det fanns en tid när jag också väldigt gärna tog en kopp kaffe innan jag lade mig, det fungerar dock inte så bra längre...

      Radera
  4. Jag håller med om att det är rena rama djungeln i kaffevärlden där ute :)

    SvaraRadera
  5. Jag minns sjukhus för ganska precis 5 år sedan, när jag vaknade upp efter en omfattande operation...jag försökte övertyga sköterskorna om att kaffe intravenöst var en bra idé... jag fick inget gehör för det. Tråkig inställning tyckte jag. Kaffe utan något tjafs i, det är min melodi. Mycket och ofta!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Konstiga sköterskor, jag tyckte det lät som en alldeles ypperlig idé!

      Radera
  6. Som Karlstadbo antar jag att du har provat Löfbergs Lilas eget kafé "Rosteriet" - om inte, gör det! Jag kan starkt rekommendera Cortado. Till de flesta kaffetyper kan man också välja mellan 2 eller 3 olika bönor.
    Emellanåt har Löfbergs också kaffeprovningar på översta våningen. Fast kanske är det slut på detta sedan Rosteriet öppnade för knappt ett år sen.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Usch, nu måste jag alltså erkänna att än så länge har jag bara pratat om att gå dig, men det har liksom inte blivit av, men i sommar ska jag!

      Radera
  7. den dagen ordet kaffoman finns och betyder: människa vars föda består till minst 50% av kaffe - då syftar de på mig. Svart megastarkt kaffe muggvis 10-15 st per dag...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Någon gång måste det ju börja användas, så varför inte nu...?!

      Radera
  8. Jag dricker inte kaffe, bara te och då ska det vara grönt sådant. Jag har tur om jag får det om jag blir bjuden eller är och fikar ute, finns mest bara några ensamma sorter svart påste. Fast jag tycker kaffe lukar väldigt gott, så jag gör gärna kaffe till andra, bara jag slipper dricka det.

    SvaraRadera
  9. Jag atycker jättemycket om te också, både svart och grönt. det gröna har jag lärt mig tycka om sista åren och har även insett att det finns massor av olika sådant också.

    SvaraRadera