måndag 4 juni 2012

På väg mot 100 000

Nu har jag alltså förflyttat mig från staden som strävar efter ett invånarantal på 7 miljoner människor (jag har inte riktigt förstått var alla de människorna ska få plats, men det problemet ska jag ta itu med vid ett senare tillfälle) till lilla Karlstad, som i sin tur också strävar mot ett högre invånarantal, nämligen 100 000.

Jag har väl inte riktigt förstått vitsen med att försöka bli fler människor, men det finns säkert någon mening med det också. jag menar, det är ju en hel del som lilla jag inte förstår...

Enligt kommunens hemsida, så fanns det 86 409 invånare i Karlstad år 2011 och planen är att det år 2028 ska uppgå till 100 000. Som ett led i detta ska det nu byggas, och ett av byggena gör att vår utsikt påminner lite om utsikten ifrån lägenheten i singapore (fast bara lite!) Här håller man nämligen på att bygga ett höghus!

För er som inte riktigt förstår får jag väl förtydliga lite. Det är nämligen lite stort det här med ett höghus sådär mitt i lilla Karlstad. Det har varit många turer kring det här ska ni veta. inte nog med att det ska bli 20 våningar och 51 meter högt; det höll på att bli högre än domkyrkan också! Nu blev det inte så, utan domkyrkan får fortsätta att vara högst med sina 58 meter. Dock kommer den här byggnaden att peta ner Löfbergsskrapan, som sträcker sig 45 meter upp i luften, till tredje plats när det gäller höga byggnader i Karlstad.


12 kommentarer:

  1. Ja, det där med invånarantal fattar jag inte heller...kanske har med skattemedel att göra? Allt verkar handla om ekonomi nuförtiden...

    SvaraRadera
  2. Det är skillnad på höghus och höghus.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Visst är det! En sisådär 40-50 våningar eller så!

      Radera
  3. Ha, ha! Ja, tänka sig vad hemskt! Ha, ha.. klart även Karlstad ska ställa sig i växt kön, då behöver man fler medborgare så investerarna kan investerarna i fler höga hus! Det är ju status, det har vi väl sett på nära håll. Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Visst, uppåt ska man på alla sätt!

      Radera
  4. Och så undrar man, finns det jobb till alla tänkta invånare? Så de kan betala hyra i den nya fina husen...
    kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Bra fråga, men hoppas kan man ju alltid...

      Radera
  5. När man bygger ett höghus i en svensk stad brukar det bli en stor händelse. I många andra länder märks inte ett sådan hus bland alla andra. Jag kan förstå kommuner som vill öka sitt innevånarantal. Fler innevånare ger ökat underlag för utbyggnad av både offentlig sektor och näringsliv. Alla blir vinnare.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Här har det verkligen varit en stor händelse!

      Radera
  6. Samma problematik här med. Inget högre än domkyrkan om det inte är lååångt bort.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Man kan ju fundera på om det kommer att hålla, eller om det plötsligt kommer att dyka upp en byggnad som slår kyrktornet i höjd...

      Radera