tisdag 5 juni 2012

Snabbärende till banken...eller inte!

Igår var en sådan där dag när jag skulle "fixa alla praktiska saker" så att det var klart. Bland annat hade jag några ärenden till banken. För er som inte kommer ihåg vad det är, så kan jag berätta att banken är det ställe som tidigare förknippades med pengar, ni vet sådana där papperslappar med siffror på...

Uppenbarligen har jag varit borta länge, för så är det inte längre! Bankerna vill tydligen helst inte kännas vid denna vara. jo förresten, nu var jag lite elak, det finns ju faktiskt en bank här som gör det. En bank - tror ni det är kö där då!?

Eftersom jag troligen såg ut som ett levande frågetecken och funderade allvarligt på om det var något slags partaj i Nordeas lokaler, blev jag snabbt informerad av en desperat kvinna med könummer 225 när nummerskylten slog över till 172, att hit åker man numer från hela Värmland för att sätta in pengar!

Ska man behöva sätta av flera timmar av en dag för att få göra ett bankärende? Visserligen är det ett ypperligt tillfälle att skaffa nya kontakter då hela lokalen är full av människor som gärna diskuterar sin aktuella situation och plats i kön, samt att tillverkarna av kölappar kommer att gå en lysande framtid till mötes!

16 kommentarer:

  1. Posten skickar inte paket, bankerna hanterar inte pengar och akuten kan man bara åka till om man har en REMISS! Tjoho. Vart är vi på väg???

    SvaraRadera
    Svar
    1. Eftersom ica verkar kunna hantera det där med paket och pengar, kanske nästa steg är sjukbrits bakom charkdisken, vem vet...!

      Radera
  2. En av anledningarna att man trivs bra utomlands! Service är = 0 i Sverige numera! Det blev så tydligt för oss förra sommaren när vi var i Sverige! Vi längtade verkligen HEM till Sydafrika!

    Men nu längtar jag efter att få åka till Sverige om en dryg vecka. Men i år blir det endast i 5 veckor. Lagom! Sen vill jag tillbaka till Sydafrika igen. Då har jag fått min Sverige dos.

    Enjoy fäderneslandet!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jo, det kan nog stämma, men det finns så mycket annat med Svenska sommaren som jag inte vill byta bort och som uppväger, så jag stannar kvar hela sommaren innan jag återvänder!

      Radera
  3. Jag har hört liknande från mina barn som har andra banker än den jag har, vill de sätta in pengar får de köra långt eller ta ledigt från jobbet eftersom de bara har öppet några timmar mitt på dagen några få dagar i veckan. Bankerna på min ort har dessutom en dag öppet till 18.00 så vi har det bra förspänt.
    Vem vet, du har kanske fått en vän för livet tack vare "kösystemet" *L*..........

    Kärlek

    SvaraRadera
    Svar
    1. Så kan det ju vara, fast jag tror jag föredrar att hitta nya vänner någon annanstans!

      Radera
  4. Trist.. Jag själv går sällan till en bank då alla mina ärenden går att fixa via internet eller telefon. Redan när jag var student i Umeå på 80- talet fanns penning lösa banker, dvs. man var hänvisad till ATM maskinen, som ofta hade slut på pengar i ett student område med 25 000 studenter och två ATM maskiner!

    Hoppas dina ärenden är lösta nu! Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag fixar ju också det mesta via nätet, men vissa saker fungerar ju inte och jag kan verkligen känna med den äldre generationen där det faktiskt finns de som inte behärskar datorer och som vill ha en "vanlig hederlig" bank och post.

      Radera
  5. Fri företagsamhet - man skulle ju kunna sälja rykande kaffe och nybakade kanelbullar på banken medan man väntar och tjäna storkovan....nä, visst jag tillstånd - det glömde jag!!!!

    SvaraRadera
    Svar
    1. man kanske kan sälja kaffet svart...;)

      Radera
  6. Det är märkligt att bankväsendet tillåts att helt och hållet själva sätta agendan för människors ekonomiska mellanhavanden.
    Dock, det är som med höghusen, det är skillnad på bank och bank och förstås beroende på vilken ort banken ligger. Ju mindre ort, desto mera betyder du som kund, men desto större är oxå risken för att kontoret läggs ner.
    Nordea tar jag inte i med tång efter 44 år som kund, tacka vet jag Handelsbanken.
    Tack och lov för internetbanken där det mesta går att lösa. Ja, om man nu inte vill ha såna där papperslappar med siffror. För 11 år sedan kände jag mig naken om jag inte hade minst 2000:- i min plånbok, idag har jag inte ens plånbok.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vi ska nog också göra slag i bankbytandet i sommar!

      Radera
  7. Ja, lika bra att tälta utanför!

    SvaraRadera
  8. Skulle nästan ha kunnat vara jag som råkat ut för det där. Men "min" bank har varken turlappar eller problem med sedlar. Oftast behöver jag inte stå i kö alls. Skönt ibland att ha två banker i en liten by...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det kanske till och med skulle gå snabbare att ta banken hos dig!!!

      Radera