onsdag 27 juni 2012

Sommar och sol...eller...

"Mitt sommarlov, vad jätteskönt mitt sommarlov ska bli. Då är man ledig hela långa dan. Och alla människor vill ut på landet och nästan ingen vill gå kvar i stan..." kommer ni ihåg henne, Anita Hegerland, som med sin norskklingande härliga röst förgylllde (?) vår tillvaro i början av 70-talet?

När jag tänker tillbaka och försöker komma ihåg, så var det ju precis som hon sjunger, det var solsken, man sprang barfota och man åt jordgubbar och glass. Inte regnade det då...eller...? Och visst var juli en fantastisk månad...eller...?


Visste ni att enligt statistiken och mätningar som gjorts genom åren, så är just juli den regnrikaste månaden i Sverige? Lite ironiskt är det ju, med tanke på att det är just den månaden de flesta slåss med näbbar och klor för att få sin semester förlagd i. Varje år går vi sedan omkring och beklagar oss för att det regnar, men nu är det alltså på det viset, att det alltid regnar i juli. (Fast det gjorde det ju inte när jag var liten!)

I ärlighetens namn kan jag känna viss oro just i år, om det nu är så, att det ska regna mer i juli än i juni, för då är frågan om det inte kommer att behövas cyklop för att ta sig till affären...

Nej tacka vet jag Anita och mina minnen från underbara sommarlov!
..."Vad jätteskönt mitt sommarlov ska bli, med bad och sol och jordgubbar och glass. Tänk när man springer barfota i gräset och humlor surrar kring i solens gass..."









 

13 kommentarer:

  1. Det var alltid battre forr eller hur! Jag minns inte heller att det regnade, solen sken, jordgubbarna var sota och livet lekte.
    Jag hoppas verkligen att det slutar regna snart dar hemma sa att ni far lite sol. Aven om det inte ar solsken hela tiden sa atminstone uppehall sa man kan vara ute.
    Jag alskar den dar laten, den och "Idas sommarvisa" ar verkligen sommar!
    Kram!

    SvaraRadera
  2. Precis så kommer jag också ihåg somrarna, med sol och glass. Vi får verkligen hoppas att regnet ger sig så folk får ladda sina "batterier" med sol inför vintern.

    SvaraRadera
  3. Bra inlägg, för Allt var bättre förr, vädret, jordgubbarna, Inge mygg osv.. Ja, cyklop.. Ja, målar fönster i solsken,, men det är + 10 c. Brr kallt.

    SvaraRadera
  4. Hej Marina! Oumberlige Peter här! Idag "krisar" jag och tvivlar på min egen förträfflighet....skickar alla mina läsare till dig och din alltid fina blogg.
    Nu har jag lagt in "Mitt Sommarlov" på min blogg....spelat den minst 10 gånger på raken och tårarna strömmar fortfarande.......helt klart, det var bättre förr.
    Inte fan regnade det heller så mycket....bevisligen, inte lika mycker regn som under juni månad i Stockholm på 150 år.
    Ha en fin fortsatt vecka!
    Kram ifrån Oumberlige Peter!

    SvaraRadera
  5. Lustigt att man bara minns solskensdagarna från sommarloven. För jag kommer också ihåg när vi körde in hö hos grannen, plockade jordgubbar, satt på trappen och åt Skogaholmslimpa en tidig sommarmorgon, badade i träsket (det gör man på Gotland), fångade vattenödlor i bryen (litet vattendrag på gotländska)... Allt i gassande solsken! Det är det ju fantastiskt att vår hjärna funkar så. Men det måste ju samtidigt betyda att man inte behöver bekymra sig över regnet. Det är bara solskenet vi minns i alla fall! ;-)

    SvaraRadera
  6. Visst minns jag den låten och hon gjorde väl inga fler vad jag minns som blev en sådan megahit, usch vad gammal jag är.....

    SvaraRadera
  7. Åh, är det så mycket regn? Typiskt! Nu är jag glad att sommaren spenderas i New York :) Och hösten för den delen med eftersom det är varmt fram till oktober...och mindre snö i vinter. Yay!

    SvaraRadera
  8. Förr var det ju inte som just nu. Alltså var inte allt bättre förr, men bra var det. Då oxå. Tycker jag.

    SvaraRadera
  9. Förr - är över och förbi... Gilla läget och njut av nuet.

    SvaraRadera
  10. Tiden är som den är. Och den är den enda vi har. Sommaren är en av fyra fantastiska årstider vi får uppleva. Bara att njuta och skapa minnen.

    SvaraRadera
  11. Fast...såå mycket regn har inte vi haft. Men det är klart....vi bor ju i Norrland ;)
    Men visst var somrarna bättre förr?
    Kram!

    SvaraRadera
  12. ExPIAtriate wife:just nu regnar det inte och solen skiner, så det blir en dag att lägga i facket för "kom ihåg"!

    Christina: Nu tror vi att dom kommer - laddningsdagarna!

    Katarina: Myggen tänkte jag inte på, men de kanske inte heller fanns...

    Peter: Undrar just hur klämmigt det är att bli förknippad med anita Hegerland och "Mitt sommarlov"...

    d.h.: va härligt egentligen, att bara minnas solskenet!

    Susanna: Då är vi två, fast vi tar bort det där uschet tycker jag!

    Trillingnöten: Det låter jättehärligt!

    Steve: Jag håller med, allt var inte bättre, men det är ju bra att vi minns det som var bra.

    Sarah: Det gör jag, men jag tycker om då också.

    DOB: Bra idé! det gör vi!

    Camilla: Det känns onekligen så, men det kanske är så enkelt så att vi bara kommer ihåg det som var bra.

    SvaraRadera
  13. Jag undrar om inte minnena spelar en spratt. Jag kommer inte ihåg att det regnade utan visst var det alltid sol och varmt. Men min pappa var en flitig fotograf och visst finns det bilder på mig i regnkläder, stövlar och tröjor. Det kanske är så att man inte brydde sig om vädret utan bara hade kul och trivdes och det är det man kommer ihåg.

    SvaraRadera