torsdag 21 juni 2012

Midsommar

I morgon är det midsommarafton - en trolsk och mytomspunnen natt, då alla troll, älvor, näckar och andra skogsväsen kommer till liv.


Det är den där kvällen som det ska vara sådär varmt och skönt så man kan sitta ute och äta sill och sjunga nubbevisor, iklädd en tunn sommarklänning och med en vacker blomsterkrans i håret...fast det har väl i ärlighetens namn sett lite annorlunda ut vissa år, fast de glömmer man lätt bort. Vi vill ju att det ska vara sådär Saltkråkefint!



Oavsett vad det blir för väder, så är det alldeles fantastiskt vackert ute nu, med alla blommor som lyser upp fälten och fåglarna som sjunger ikapp i de ljusgröna träden. 

Himla tur att det finns så mycket blommor förresten, för de har ju en rätt avgörande roll under midsommarhelgen. Att man ska göra kransar är väl ingen nyhet, men däremot är det säkert inte alla som har klart för sig att man ska torka och spara den, för om man blir sjuk kan man tända eld på kransen och ställa sig i röken, för då blir man frisk. Alternativt så kan man lägga den i badvattnet till jul för att samla krafter inför det nya året.



Något annat som är väldigt bra ur hälsosynpunkt är också att rulla sig naken i midsommardaggen, för då håller man sig frisk under nästa år. (För säkerhets skull kanske man bör kolla så att grannen har gått och lagt sig innan man börjar ägna sig åt just den sysselsätningen...)

Sedan fär vi ju inte glömma bort att det ska plockas blommor också - sju olika sorter - som ska läggas under kudden för att man ska kunna drömma om den person framtiden ska komma att delas med. Jag vet att jag plockade blommor många gånger och lade under kudden, men inte drömde jag om någon, fast det gick ju rätt bra ändå...



Oavsett om ni binder kransar, lägger blommor under kudden eller rullar er i daggen, så får ni ha en riktigt bra midsommar!


25 kommentarer:

  1. Frisk av att andas in rök och rulla naken i vårt kalla land - nääää, tack!!! Jag hoppar över det!

    Såg just på prognosen här hemma att supersolskent lämnar oss i morgon lagom till sillunchen och sedan kommer ösregn ända fram till midnatt. Måttligt kul...

    Ha en riktigt fin midsommar, du med!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag är nog ölite benägen att hållam med, jag ska försöka hålla mig frisk utan daggrullning!

      Radera
  2. Ja har blir det en het midsommar (inte pa grund av midsommarromans men mer vadret!). Vi firar pa svenska kyrkan och det kanns trevligt, midsommar ar en tradition jag alskar! Och visst har man midsommardrommen levande, trots att verkligheten oftast var kall och regnig! Minns den dar roliga reklamen i Sverige for nagra ar sedan (var det Abbas?) dar man flyttade in ut midsommarbordet nar det omsom var solsken, omsom regn!
    Ha en harlig midsommar!
    Kram!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag tror att det var abba-reklam och ja, den var underbar, det är ju så det är...

      Radera
  3. Många fina tips från dig som vanligt. Glad Midsommar!

    SvaraRadera
    Svar
    1. ja...fast vi klanske inte ska testa dom allihop utan hoppa över något...;)

      Radera
  4. Önskar dig en solig och varm midsommar så du kan sitta ute i din tunna sommarklänning, skulle det visa sig att vädret inte blir som man själv vill ha det är det bara att matcha med coola stövlar och färggrann regnrock........

    Kärlek

    SvaraRadera
    Svar
    1. ...alternativt infra och fleecefilt!

      Radera
  5. Det blir ju ofta tunn sommarklänning... och TJOCK täckjacka ovanpå det ;) Önskar en trevlig midsommarhelg!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jo, det ä'r väl så det är - för tulnn klänning ska det ju vara den dagen!!

      Radera
  6. Hej!!

    Ônskar dig en fin midsommar. Här firas Sankthans den 23 juni.

    Klem Anna

    SvaraRadera
  7. Som sagt: trevlig midsommar på er allihop och många varma och soliga kramar!

    SvaraRadera
  8. Trevlig Midsommar, ät lite sill för mig också!!!

    SvaraRadera
  9. Det där med att plocka sju sorters blommor visste jag men allt det andra....det var nytt för mig.
    Men...behöver man göra det då man ÄR frisk också? ;)
    Kram och trevlig midsommar på dig!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag tror att jag chansar på att det inte behövs...;)

      Radera
  10. Vare sig du tar en daggrullning eller ej hoppas jag din midsommarafton blir riktigt härlig! *kram*

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det blev en jättehärlig dag tillsammans med goda vänner - dock utan daggrullning!

      Radera
  11. Önskar dig en riktigt fin midsommar!
    I Halmstad regnar det, men jag antar att det hör till på nåt vis...
    kram E

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vi fick en kanonfin dag - varm och solig! Regnet nådde inte hit förrän under de tidiga morgontimmarna.

      Radera
  12. Typiska midsommarbilder... jag hoppas du har en fin helg här hemma i gamla Svedala!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det har jag, en riktigt härlig helg. Hoppas du också har en bra midsommarhelg!

      Radera