lördag 5 februari 2011

Grupptillhörighet!

Visst är det spännande med grupptillhörighet!? Hur vi ändrar den grupp som vi identifierar oss med beroende på var vi befinner oss.

När jag är hemma i "kära Karlstad" har jag ju en grupp som består av nära och kära, d.v.s. familj och kompisar. Det är dom jag umgås och pratar med, dom som alltid finns när jag behöver någon. Om man sedan flyttar sig en liten bit utanför Karlstad och Värmland, om jag skulle drista mig att besöka någon annan del av Sverige, då plötsligt består min identifikationsgrupp av andra värmlänningar. Skulle man dessutom råka träffa någon som visar sig komma från Karlstad, så är det ju som om man skulle vara jättebra kompisar direkt!

Om vi sedan förflyttar oss utanför Sveriges gränser, så är det ju andra svenskar som består av den grupp man känner tillhörighet med. När det t.ex. handlar om mitt nuvarande liv i Singapore, så är det ju väldigt nära till hands att man plötsligt är jättebra kompis med alla andra ifrån Sverige. Det är där man har sin tillhörighet och den grupp människor man kan identifiera sig med.

Nu kommer det lite "roliga i kråksången", just nu befinner vi oss alltså i Malaysia. Ett muslimskt land, på en semesterort under det kinesiska nyårsfirandet. Detta innebär att vi alltså bor på ett hotell där merparten av de boende är asiater, endera med kinesiskt eller något slags muslimskt ursprung. Gissa hur stor min identifikationsgrupp är nu!? Jo, nu handlar det om alla med ett västerländskt utseende!! Här hälsar vi på alla som ser ut som oss, d.v.s. alla som har sådana där kroppar som i ursprungsläge är rätt bleka, men nu har mer har intagit en lätt rödrosa färg. Alla som drar ut solstolen i solen medans alla övriga kryper in i skuggan, det är där min identifikationsgrupp finns just nu!

Men visst är det lite spännande, hur vår "trygghetsgrupp" bara kan växa sådär, från att vara de som står oss väldigt nära, till att bestå av människor från hela världen!?

2 kommentarer: